Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Toyota in de Microsoft-cloud

Microsoft gaat samen met Toyota een IT-systeem bouwen waarin nieuwe modellen kunnen communiceren via de cloud. Met uw smartphone kunt u dan alvast de verwarming van uw Toyota aanzetten.


Het Toyota-platform is, zoals de partners melden, primair gericht op het verhogen van de efficiëntie van de nieuwe generatie elektrisch aangedreven auto's. Die zullen goed moeten communiceren met bijvoorbeeld het stroomnet, om te zorgen dat ze optimaal en zo goedkoop mogelijk worden bijgeladen. 

Smartphone bediening

Daarnaast zijn via het telematica-systeem allerlei taken in de auto op afstand uit te voeren met  een smartphone. Zo moet onder meer de verwarming in de auto met de mobiele telefoon aangezet kunnen worden en is het niveau van de lading in de accu's op de telefoon uit te lezen. Andersom kan vanuit de auto ook alvast de verwarming thuis worden ontstoken.

Azure Cloud

Auto, internet en eigenaar communiceren dan via Microsofts cloud-platform Azure. Microsoft-topman Steve Ballmer beloofde dat dat al vanaf 2012 het geval zal zijn bij alle nieuwe elektrische en plug-in hybride Toyota's. Volgens hem is die aansluiting op de cloud  meteen het belangrijkste onderscheid met het Sync-systeem dat Ford in 2007 introduceerde op een aantal modellen en dat ook wordt geleverd door Microsoft.

Sync

Sync is inmiddels erg populair onder Amerikaanse Ford-kopers en bestaat in feite uit een navigatie- en entertainmentsysteem met veel toeters en bellen. Zo'n 80 procent kiest voor de optie Sync. Europa moet nog wachten tot 2012, al demonstreerde Ford op de AutoRAI wel een Ford Focus met Sync. Het systeem regelt met stemcommando's de airco, navigatie, entertainment en telefoon, een snufje dat op duurdere auto's al langer gemeengoed is, maar in de prijsklasse van de Focus ongebruikelijk.

Middel tegen range anxiety?

Toyota en Microsoft zien voor zich, dat de automobilist 's ochtends aan zijn auto doorgeeft wanneer hij waar naar toe wil. De auto bepaalt dan zelf de optimale routes op basis van het navigatiesysteem, de verkeers en weersinformatie, hoeveel energie nodig is en waar deze het voordeligst te halen is. Dat zou een probaat middel kunnen zijn tegen range anxiety: een elektrische rijder is altijd bezorgd dat hij strandt met lege accu's.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl