Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topmensen moeten zich bewijzen

Topmanagers moeten zichzelf steeds vaker bewijzen in assessments. Wanneer er sprake is van een fusie, overname, managers een andere functie krijgen of als er zich problemen voordoen in het bedrijf, worden managers doorgelicht om te zien of zij wel over de juiste capaciteiten beschikken.

Dat blijkt uit een rondgang langs managementadviesbureaus. Bij Ebbinge & Company, adviesbureau voor loopbaanvraagstukken, groeide het aantal assessments voor de hogere managementniveaus vorig jaar met 25 procent en naar verwachting zal het aantal dit jaar nog eens met 20 procent toenemen. Adviesbureau Jonathan Warner, gespecialiseerd in de begeleiding van hoger management, onderzocht vorig jaar zes directies, maar verwacht dat dit jaar ongeveer dertig directies onder de loep genomen worden. De onderzoekswoede naar de top is een nieuw verschijnsel, volgens Arjan Eleveld van Jonathan Warner; “Er werd bij fusies en overnames altijd naar van alles gekeken, van de boekhouding tot de bedrijfshuisvesting, maar nauwelijks naar de kwaliteiten van het topmanagement. Bovendien willen overnamepartners en participatiemaatschappijen die geld steken in een bedrijf weten of het zittende management wel in staat is om het nieuwe bedrijf tot een succes te maken.”
De angst voor affaires zoals bij Ahold en Parmalat lijken ook een rol te spelen in de toename naar de capaciteiten van topmannen en -vrouwen. (Bron: NRC Handelsblad) (NG)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.