Een goedbetaalde managersbaan inruilen voor de onzekerheid van een eigen bedrijf. Niet iedereen maakt de stap om ‘hippe sokken’ te gaan verkopen.
Ondernemer Arzu Visser (35) zei vorig jaar haar baan als corporate account manager bij Fujitsu Siemens op. Haar plan: met felgekleurde sportsokken de sport- en lifestylemarkt veroveren. Ze leverde ‘met pijn in het hart’ de sleutels van haar meest geliefde bezit in. “Ik was de manager met haar mooie BMW, nu ben ik de startende ondernemer op haar fiets.”
Distributeur
Vanaf juni denkt Visser te beginnen met verkoop. De ondernemer moet een eerste partij van 38.000 paar sokken – goed voor een mogelijke omzet van iets minder de 400.000 euro – zien weg te zetten. Een deel zou via de website kunnen worden verkocht. Visser hoopt echter een grote modedistributeur of sportwinkelketen binnen te halen. Visser: “Via een distributeur lever ik marge in, maar kan ik wel sneller de markt penetreren.”
Buitenlandse ambitie
Vanaf volgend jaar – er zou dan naar eigen zeggen al een omzet van meer doen een miljoen euro kunnen worden behaald – is een internationale expansie gepland. “We willen via agentschappen ieder half jaar een nieuwe buitenlandse markt op.” Zo staan in 2011 ondermeer Duitsland, België, Engeland en Frankrijk op de rol. In 2012 volgt Zuid-Europa en een jaar later de Verenigde Staten.
Daarvoor moet er wel eerst een investeerder op de proppen komen. Tot nu toe is er voor iets meer dan 50.000 euro in de onderneming gestoken (eigen geld en een lening bij een bank). Visser hoopt zo initiële kosten te kunnen dekken.
Aanpoten dus. Visser moet namelijk los van een distributiepartner de komende tijd dus ook een financier aan de haak zien te slaan. Er zou al contact zijn geweest een informele investeerder in de modewereld, maar die houdt de boot nog even af. Visser: “Je moet eerste concrete verkoopresultaten kunnen tonen.”
Partners
Ze hoeft het niet alleen te doen. Afgezonderd van Visser – die alle sales activiteiten op zich neemt – zijn er namelijk nog twee partners in de bv. Ewout Visser – haar man die een fulltime baan heeft- helpt op strategisch en operationeel gebied mee. Mark Peters, die er ook ‘fulltime iets anders naast doet’, zal zich bezig houden met de marketing. “We moeten echter een winstje gaan draaien voordat we marketingplannen kunnen realiseren.”
Idee
De voormalige ict-manager deed haar idee op tijdens een wereldreis met haar echtgenoot. “Ik had al langer het plan om voor mezelf te starten, maar kwam nooit op het juiste concept. Op een dag liep ik in China tegen een paar gekleurde sokken aan.” Opeens viel alles op haar plek. Visser: “Een alternatief voor saaie, witte sportsokken, dat zou ik gaan ontwikkelen.”
Zetje van de baas
Bij thuiskomst kreeg ze een klein zetje. Er bleek een reorganisatie ophanden bij haar werkgever. “Ik besloot van de situatie gebruik te maken en vrijwillig te vertrekken.” Met een ‘leuke vertrekregeling op zak’ begon haar ondernemersbestaan. Ze betrok een ontwerper bij het uitwerken van haar idee. “Van een functionele sportsok kwamen we uiteindelijk op een lifestyle variant uit. Onze marktscope is daardoor groter geworden.”
Lastige fase
Een lastige fase is achter de rug. “We hebben 1 maart een go kunnen geven aan onze leverancier.” Het heeft even geduurd. Juni vorig jaar dacht de ondernemer namelijk een deal rond te hebben met een Turkse producent. “Die haakte af, omdat ze ons toch te kleinschalig vond.”
Er volgende een tweede ronde van leveranciers e-mailen. Visser kwam via een tussenpersoon uiteindelijk bij een producent in China terecht. De fabrikant zou hebben toegezegd een deel van de orders te willen voorfinancieren. “Het geeft ons speelruimte de komende maanden.”
Carrièreswitch
Het moet dus gaan uitwijzen of het die avontuurlijke carrièreswitch allemaal waard is geweest. Visser is optimistisch: “Over een aantal jaren rijd ik weer gewoon rond in een sportauto. Maar dan een veel duurdere.”