Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topman Essent: onderzoek nieuwe kerncentrale

Essent onderzoekt de mogelijkheden om een nieuwe kerncentrale in Nederland te bouwen. Dat zei topman Michiel Boersma gisteren na afloop van de presentatie van de jaarcijfers van het energiebedrijf.

Het nieuwe kabinet heeft de bouw van een centrale de komende vier jaar verboden. Maar volgens Boersma is het kabinet niet tegen kernenergie. “Wij hebben onze aandeelhouders beloofd geen onomkeerbare beslissingen te nemen. Dat wil niet zeggen dat je geen studie mag doen.”

Essent bekijkt het type centrale, de bouwkosten en onderzoekt waar een centrale neergezet kan worden. Voor de studie heeft het bedrijf speciaal mensen aangetrokken. Essent is al mede-eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het concern investeert de komende vijf jaar 2,5 miljard euro in nieuwe energiecentrales in Nederland en Duitsland. Er is zoveel vraag naar centrales dat nu al ’bouwtijd’ moet worden gereserveerd bij de leveranciers, aldus financieel bestuurder Rinse de Jong.

Fusieplan
Nuon stelde onlangs vast dat stijgende bouwkosten een belangrijkere factor vormen bij de keuze om een centrale te bouwen, dan de prijzen van grondstoffen als kolen en aardgas.

In tegenstelling tot Nuon, dat zijn klanten deze week een lagere gasprijs beloofde vanaf 1 juli, durft Essent die toezegging niet aan. “Wij willen waarmaken wat we beloven. Het is te vroeg om daar nu uitspraken over te doen,” zei bestuurder Marc van ’t Noordende. Essent en Nuon deponeren vandaag hun fusieplan bij de NMa. De omzet van Essent steeg in 2006 met 9 procent naar 6,5 miljard euro. De nettowinst nam 45 procent toe tot 761 miljoen euro.

Bron: Nederlands Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.