Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Tol leidt tot verbetering overvolle wegen”

"Het zal een landelijke schok gaan geven, maar de plannen om automobilisten te laten betalen voor de weg, zijn in een vergevorderd stadium," vertelt Jos Arts, hoogleraar infrastructuur en milieu aan de Rijksuniversiteit Groningen. Arts is tevens hoofd van de afdeling Infrastructuur en Milieumaatregelen van de Rijkswaterstaat.

Volgens Arts is de in te voeren tol een  "gedragsprikkel" voor weggebruikers. De belasting voor weggebruikers wordt door het hele land ingevoerd, onthult Professor Arts. "Het belastingstelsel zal er anders uit komen te zien. De rijtuigenbelasting zal wel minder worden. Het voordeel van deze mobiliteitsbetaling is dan ook dat je moet betalen voor je autogebruik, niet voor je autobezit." Hij voorziet een rel: "Het zal wel even een schok geven in Nederland als men voor het gebruik van wegen moet gaan betalen." Camiel Eurlings wil desgevraagd pas eind november met zijn standpunt over "mobiliteitsbelasting" naar buiten komen. "De plannen zijn nu nog niet officieel," aldus een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. 

Snelweg
Tolheffing is volgens Arts een oplossing voor de overvolle infrastructuur. Hij nuanceert: "De De problematiek van volle wegen is complex, dus dan zal de oplossing ook complex worden. Met een simpele oplossing wordt het probleem uiteindelijk alleen maar groter."Andere oplossingen zoekt hij in het "uitnutten van het Openbaar Vervoer." Ook vindt Arts dat beleidmakers niet vanuit de weg moeten redeneren maar vanuit de ruimte. "Waarom staat  Ikea aan de snelweg, en niet ergens anders? Waarom is een spoor door Delft gelegd en een tunnel eronder? Dan stimuleer je mensen niet extra om met de trein te gaan, want er ligt toch al een autoweg onder. Zonde van al dat geld."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Commerciële partijen
Bij de aanbouw van wegen, stelt Arts voor dat ook de commerciële partijen in een vroeg stadium bij het proces betrokken worden. "Zo worden er innovatieve alternatieven ontwikkeld. Nu hoor je uiteindelijke projectontwikkelaars ook al vaak tegen overheden zeggen: ‘had dat eerder gezegd, daar hadden wij wel een oplossing voor geweten' Als je een bedrijf ook de wegen laat onderhouden, weet je vrij zeker dat de kwaliteit van die wegen ook goed zal zijn."