Wat kunnen ambitieuze dames doen om de top te bereiken? Twee topvrouwen geven tips.
In de subtop van bestuurlijk Nederland werken te weinig vrouwen, concludeerde De Volkskrant recent. Het gevolg: voor functies op het allerhoogste niveau zijn te weinig dames beschikbaar. Dat is lastig voor bedrijven, die vanaf 2016 moeten streven naar een minimum van 30 procent aan vrouwelijke bestuurders in de directie.
Wat kunnen ambitieuze dames zelf doen om de top te bereiken? Hoe deden ze het zelf? MT legde het voor aan vier dames uit de Goudhaantjes 2012, onze lijst met beloftevolle topmanagers. Carolien Nijhuis (KPN) en Aliëtte van der Wal – van Dijk (Philips) vertellen dit keer over hun ervaringen, in een eerder artikel kwamen Ilona Haaijer (DSM) en Heleen Aarts (Amvest) aan het woord.
Aliëtte van der Wal – van Dijk, global head of brand & marketing CE bij Philips:
- Startte in 1997 als brandmanager bij Procter & Gamble en was daar o.a. verantwoordelijk voor Ariel, Dreft en Swiffer
- Sinds 2009 werkzaam bij Philips
- Moeder van drie kinderen
“Je moet kansen zien en die ook durven te grijpen. Je moet risico’s nemen en je nek uitsteken. Het kan op dit niveau best een hoog risicospel zijn, maar als het goed gaat zijn er genoeg mogelijkheden om door te groeien. Mijn drijfveer is de uitdaging van het werk zelf, en niet zozeer het doel om de top te bereiken. Ik vind het gewoon heel leuk mijn werk goed doen. Een business bouwen, dat vind ik het leukste wat er is. Als er iets nieuws op mijn pad komt en het is een pittige baan, dan bepaal ik wat de uitdaging is, hoe het bij me past en wat ik ervan kan leren. Mijn persoonlijkheid is wel zo dat ik daarna gewoon die uitdaging aanga. Ik denk dat je jezelf vooraf altijd duidelijke vragen moet stellen. Wat kan ik? Wat wil ik? Als je daar helder over bent en ook de consequenties kent, kan je een bewuste keuze maken. Stel dat ik een nieuwe, heftige rol accepteer, dan weet ik bijvoorbeeld dat de eerste maanden zwaar zullen worden. Is het dat waard? Het is nooit een eitje, maar als je vooraf een duidelijke afweging hebt gemaakt, kan je je beter instellen op de gevolgen. Ongetwijfeld kijken mensen anders naar me, omdat ik een vrouw ben. Daar ben ik eigenlijk niet zo mee bezig. Ik merk wel dat jonge vrouwen naar me toe komen met vragen. Dat vind ik erg gaaf. Wat ik ze vertel? Voor mij is belangrijk dat je doet wat je leuk vindt. Deze baan is een hele kluif, dat zou het voor een man ook zijn. Als je het alleen doet om carrière te maken, hou je het niet vol.”
Extra tip van Van der Wal – van Dijk:
“Doe je het om hogerop te komen, of omdat je het leuk vindt? Voor mij geldt het laatste. Als je iets met passie doet, wordt het vanzelf makkelijker. Dan komt de energie vanzelf.”
Carolien Nijhuis, Vice President Client Services Integration at KPN:
- Werkt al jaren voor KPN
- Stuurt een team van 170 mensen aan, gericht op de zakelijke markt
- Gelooft niet in typisch mannelijke of vrouwelijke eigenschappen
“Veel bedrijven, waaronder KPN, spannen zich in om meer vrouwen aan de top te krijgen. Je ziet het percentage ook groeien, maar het gaat minder snel dan ik had verwacht. Het is lastig om te duiden waar dat aan ligt, het blijkt een taai proces om deze structurele verandering tot stand te brengen. Ik heb zelf geen last gehad van vooroordelen ten opzichte van vrouwen, zelfs niet als jonkie, toen ik manager werd van een operationeel serviceteam. Uiteraard word je getest in zo’n rol en moet je je bewijzen, maar dat had niet zoveel met het vrouw zijn te maken. Ik ben op deze positie terecht gekomen door met passie en gedrevenheid uitdagingen aan te gaan en daar het maximale uit te halen. Je moet in het diepe springen en niet bang te zijn om op je bek te gaan. Eigen initiatief is belangrijk, je moet alert zijn op kansen en daarvoor open staan. En natuurlijk helpt het om te investeren in een breed netwerk, maar echte barrières ben ik niet tegengekomen in mijn carrière. Wel heb ik geleerd de informele besluitvormingslijnen te herkennen. In het begin heb ik mij wel eens laten verrassen doordat ik in de formele vergadering een discussie aan het voeren was, waarvan de standpunten eigenlijk al bepaald leken te zijn. Dat de eigenlijke discussie al voor de vergadering plaatsvond en de voorbereidende gesprekken daarbij essentieel waren, daar moest ik even aan wennen. Maar als je het proces eenmaal door hebt is het heel effectief.”
Extra tip van Van Nijhuis:
“Vrouwen zijn soms erg bescheiden en vragen zich bijvoorbeeld af of ze een zwaardere functie moeten aanpakken. Gewoon doen! Vrouwen kiezen ook snel voor een baan van maximaal 3 dagen. Uiteraard zijn deze keuzes persoonlijk, maar belangrijk is wel dat je een bewuste keuze maakt. Ik zeg vaak tegen vrouwen die met zo'n dilemma zitten, bijvoorbeeld bij de geboorte van hun eerste kind, dat ze gewoon moeten kijken hoe het gaat als ze in een vergelijkbare rol blijft werken. Zeker met de mogelijkheden en de flexibiliteit van het nieuwe werken is het goed mogelijk een stevige managersfuctie te combineren met een gezin.”