> Time Management > Van Den Broek En Partners > Rhenen > 650 euro > Eindoordeel: 7,5
Hij had graag een foto van zijn bureau meegenomen om de deelnemers te laten zien wat voor chaos het is. De technisch manager Stewart May vond het hoogste tijd voor een cursus time management. Ook al dacht zijn baas bij drukkerij Flint-Schmidt er anders over. Daar had hij toch zeker geen tijd voor? Voorafgaand aan de cursus moesten de deelnemers, zowel managers als medewerkers uit verschillende sectoren, twee weken bijhouden hoeveel tijd zij aan welke taken besteedden. Stewart May schrok zich kapot van het aantal uren dat hij werkt. Slechts vijf minuten voor een kopje thee. Baas worden over eigen tijd. Dat is het belangrijkste doel van time management. In drie dagdelen (van 9.30 tot 21.30) leren de deelnemers waar hun kostbare tijd aan opgaat en hoe ze hun tijd beter kunnen bewaken. De motivatie voor deelname loopt uiteen van prioriteiten leren stellen, nee kunnen zeggen of beter omgaan met de hectiek van de dag. De cursus Time Management zit vol herkenbare dilemma’s en praktische oplossingen. Een van de tips: als je gek wordt van de continue stroom e-mails zet dan gewoon het outlook programma uit. En voor al die medewerkers, die je als manager steeds van je werk houden, kan je ook een vragenuurtje per week inruimen. De trainer heeft nog een leuke tip: het DELLE-principe – Durch Einfach Liegen Lassen Erledigen. Door het gewoon laten liggen regelen sommige zaken zich vanzelf. Hij loodst de deelnemers vakkundig door de lange cursusdag. Door zijn tienjarige ervaring bij Randstad Uitzendbureau is hij ervaringsdeskundige op het gebied van inefficiënte tijdsbestedingen. Van Grunsven weet zelfs na een lange vermoeiende dag nog de aandacht vast te houden. Het programma is afwisselend en verveelt niet – mede dankzij een lunchuitstapje naar de dierentuin. Een video met de Britse acteur John Cleese als Sint Petrus, die een gestresste manager leert zichzelf en zijn medewerkers te organiseren, zorgt voor hilariteit en tevens weer voor veel herkenning bij de deelnemers. Veel van het cursusmateriaal is een open deur, zoals het onderscheid tussen belangrijke en urgente taken. Of dat wij gebeurtenissen te vaak irrationeel interpreteren en daardoor verkeerde conclusies trekken. Misschien vinden onze collega’s ons nog steeds aardig, terwijl we hen nee moeten verkopen? De cursus is niet inspirerend, maar vooral praktisch van aard en geschikt voor iedereen die eens kritisch wil kijken waarom hij nooit ergens aan toekomt. En wellicht een open deur, maar blijkbaar een broodnodige tip voor managers: je kan taken delegeren. Maar wel aan competente medewerkers. En uiteindelijk ligt toch de verantwoordelijkheid steeds bij een iemand: jezelf. Meer info: www.vandenbroek-partners.nl
Oordeel van de cursisten
Hans Scheer (36), hoofd verkoop binnendienst Best Deal, Zwolle “Deze cursus voldeed aan mijn verwachtingen. Ik ben erachter gekomen dat ik tijd moet nemen om te plannen en na moet denken over wat het belangrijkste is. Je moet wel oppassen dat Time Management niet teveel tijd in beslag neemt.”
René Moonen (40), it-manager Oberthur Card Systems, Sittard “Ik miste praktijkoefeningen. Hoe je jouw agenda moet indelen bijvoorbeeld. Ik ga dit wel aanbevelen als In company training bij ons, maar wil er wel voor zorgen dat deelnemers meer met hun eigen gedrag worden geconfronteerd. Zodat er daadwerkelijk iets veranderd.”
Sander Kikkert (30), customer service Flint-Schmidt, ’s-Gravenzande “Ik vond het erg leerzaam. Dit helpt om jouw werk beter te plannen en meer kwaliteit te leveren. Ik liep vast in mijn werk en heb nu de middelen gekregen om er iets aan te doen. Ik ga voldaan naar huis.”
Wilma van Vuuren (40), senior manager Deloitte & Touche, Amsterdam “Ik wilde handvaten krijgen om mijn tijd beter in te delen. Dat is gelukt. Ik vond het nuttig en zou deze cursus zeker aanbevelen. Het is belangrijk discipline te hebben en de knop om te zetten. Uiteindelijk moet je dit zelf doen.”