Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Theorie in twee minuten: Good to Great van Jim Collins

Een bedrijf van goed naar groots tillen? Dat kan de Level-5-leader. Maar wat was daar ook alweer voor nodig?

Good to Great by Jim Collins

Het aanbod aan managementtheoriën, -ideeën en -modellen barst uit zijn voegen. Als moderne ondernemer heb je weinig tijd om om ze door te spitten op zoek naar dat ene pareltje, dus helpt MT je uit de brand. Deze week Good to Great, de bestseller van de Amerikaanse bedrijfskundige Jim Collins.

Waarom presteren sommige bedrijven significant beter dan anderen? Dat vroeg de Amerikaanse bedrijfskundige Jim Collins zich medio 2001 af. 6.000 artikelen, 2.000 pagina’s interviews en 384 Mb aan computerdata verder herkende Collins zeven succesfactoren binnen de thema’s

  1. ‘gedisciplineerde mensen’,
  2. ‘gedisciplineerde gedachtes’ en
  3. ‘gedisciplineerde acties’.

De 7 factoren van succes volgens Jim Collins

Jim CollinsDe voorbeelden zijn inmiddels wat verouderd (hypotheekverstrekker Fannie Mae die later 117 miljard dollar aan staatssteun mocht ontvangen ‘great’ noemen gaat er bij ons niet in), maar de theorie is nog steeds toepasbaar om het beste uit jezelf en je mensen te halen. Voor dat laatste is minder nodig dan je misschien zou denken.

Factor #1. Niveau 5-leiderschap

Volgens Collins staat het ego van topmannen en -vrouwen het bedrijfsbelang in de weg. Hij beschrijft vijf treden van leiderschap waarbij enkel het summum, de ‘niveau 5-leider’, in staat is om een bedrijf van ‘good to great’ te tillen.

Deze leiders:

  • zetten hun ego aan de kant,
  • stellen zich bescheiden op,
  • prijzen anderen bij successen en
  • kijken zichzelf aan bij mislukkingen.

In de onderzoeken verklaarden deze topmannen dat succes veelal te maken heeft met geluk in plaats van met hun eigen kunnen.

Factor #2. Eerst wie… dan wat

Voordat je beslist wát je gaat doen, is het de prioriteit om de juiste mensen aan boord te krijgen. Twijfel je over iemand, zoek dan door. Merk je dat iemand niet binnen het bedrijf past, neem dan zo snel mogelijk afscheid. Zet vooral je beste mensen op de grootste toekomstkansen.

Factor #3. Benoem de realiteit, maar houd hoop

Een goede leider moet de harde feiten onder ogen durven zien en deze uitspreken tegen zijn medewerkers, maar ook de moed erin houden dat er een oplossing voorhanden is.

Tegelijkertijd is het beter om vragen te stellen dan met antwoorden te komen. Om in dialoog te gaan met je medewerkers en om mislukkingen te benoemen, zonder de schuld bij iemand neer te leggen.

Factor #4. Het egel concept

Een egel heeft een simpele, maar effectieve verdedigingsmethode die als metafoor voor bedrijven kan worden gebruikt: blijf doen waar je goed in bent. Volgens Collins moet elk bedrijf zichzelf drie vragen stellen:

  1. waar kunnen wij het beste ter wereld in zijn,
  2. waar zijn wij gepassioneerd over en
  3. wat zorgt voor financieel rendement?

Wanneer je de kern van deze drie zaken kunt benoemen, heb je jouw kantelpunt van ‘good to great’ gevonden.

Factor #5. Een discipline cultuur

Een bedrijf heeft de discipline nodig om alles te doen om het beste in zijn specifieke business te worden en vanuit die positie te innoveren. Begin daarom naast je to-do lijst ook een ‘stop-to-do lijst’ met zaken waar je géén aandacht meer aan zult besteden.

Factor #6. Technologische versnellers

Technologie kan op allerlei manieren gebruikt worden om je kantelpunt van ‘good to great’ te versnellen. Het is wel zaak om er op weloverwogen wijze mee om te gaan. Technologie is nooit een drijver op zich. Zie het als een formule 1-team: techniek is belangrijk, maar voor de overwinning is de samenwerking met een uitstekende bestuurder en dito crew cruciaal.

Factor #7. Vliegwiel

Het kantelpunt van ‘good to great’ is een vliegwiel dat wordt aangezwengeld door elke stap die je dichter bij het egel concept van je bedrijf komt. Ga je er verder vanaf, dan draait het wiel in tegengestelde richting: je komt in een negatieve spiraal terecht die demotiveert en weinig resultaat oplevert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Good to great Jim CollinsGood to Great – Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken en andere niet… is geschreven door Jim Collins. Het boek is onder meer te koop bij managementboek.nl.

Vragen over 'Good to Great' door Jim Collins:

Wie is Jim Collins?

Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven ‘great’ worden. Collins werkte voor senior directieleden en CEO’s van meer dan honderd ondernemingen. Ook was hij werkzaam in de sociale sector.

Jim Collins is afgestudeerd in business administration en wiskunde aan de Stanford University. Bovendien heeft hij diploma’s gehaald aan de University of Colorado en de Peter F. Drucker Graduate School of Management (Claremont Graduate University).

Wat betekent level 5 (niveau 5) leiderschap?

De formule voor level 5 (niveau 5) leiderschap is volgens Jim Collins bescheidenheid + wilskracht. Anders gezegd: deze leiders zijn tegelijkertijd verlegen en onbevreesd.

Niveau 5 leiders richten hun behoefte aan erkenning niet op zichzelf maar op het creëren van een geweldig bedrijf.

Het is niet zo dat zij geen ego hebben of geen eigenbelang kennen. Integendeel, ze zijn ontzettend ambitieus – maar hun ambitie richt zich vooral op de organisatie.

Wat is het verschil tussen leiderschap en leidinggeven?

De positie van leidinggevende is een rol die je van bovenaf krijgt, maar leiderschap is een persoonlijke rol die je van onderaf wordt gegeven.

Het ene gaat over macht op basis van je positie, het andere over macht op basis van wie je bent. En dat laatste moet je relationeel verdienen.