Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Test ceo-bakken

Het oordeel van Kees Storm (Aegon), Ad Scheepbouwer (TPG), Peter Legro (Transavia), Chris Ouwinga (Unit4) en hun chauffeurs over de betere automobiel.

Om dure auto’s met chauffeur te testen, heb je mensen nodig die gewend zijn om door een chauffeur rondgereden te worden. Ministers, royalty en ceo’s dus. En aangezien dit een businessblad is, vielen royalty en ministers af.

Vier ceo’s vinden die mee willen doen met een autotest, is geen sinecure. Die mensen hebben wel wat beters te doen dan zich te verdiepen in de vraag of een bolide van twee ton mag lijden aan onderstuur. Desalniettemin vonden we na veel vijven en zessen vier heren (bijna hadden we een dame gestrikt) bereid om hun eigen vervoermiddel een of meer dagen te laten staan, teneinde samen met hun chauffeur een door ons uitgekozen model aan een nader onderzoek te onderwerpen. Drie van hen namen hun eigen chauffeur mee. Chris Ouwinga van Unit4 is gewend om zelf achter het stuur te kruipen, dus hebben we chauffeur Van Dijk van Chauffeursdiensten Nederland bereid gevonden om een dagje met hem op stap te gaan. We wilden immers de ceo-experience, geen doe-het-zelvers.

Met dank aan Susanne Roggen en Chauffeursdiensten Nederland bv

Volvo S80 executive

Prijs: 125.038,51
Cilinder/pk: 6/200
Cilinderinhoud: 2922 cm3
0 tot 100 km/u: 8,9 sec
Topsnelheid: 225 km/u
Inhoud bagageruimte: 440 l
Inhoud brandstoftank: 80 l
Gemiddeld verbruik: 10,4 l / 100 km

Testrijder Chris Ouwinga (Unit 4) en zijn chauffeur

Chris Ouwinga (Unit4)
Rijdt normaal: Mercedes S500 lang

Rijgedrag:
“Heel plezierig, rustig.”
Luxe:
“Mooi afgewerkt interieur. Weinig geluiden.”
Gelegenheid om te werken:
“Beetje aan de krappe kant door grotere middenconsole.”
Rij-impressie:
“Hele fijne auto, maar ik hou het bij mijn Mercedes, omdat die ruimer is en wat meer uitstraling heeft.”

Chauffeur Jan van Dijk
Rijgedrag:
“Zeer goed.”
Bedieningsgemak:
“Zeer goed.”
Uitrusting:
“Compleet.”
Deze auto is wel/niet goed genoeg voor de heer Ouwinga, en wel hierom:
“De heer Ouwinga was uiterst tevreden over deze auto, hij vond hem perfect.”

Peugeot 607 3.0 V6

Prijs: 93.100,-
Cilinder/pk: 6/210
Cilinderinhoud: 2946 cm3
0 tot 100 km/u: 8,1 sec
Topsnelheid: 240 km/u
Inhoud bagageruimte: 600 l
Inhoud brandstoftank: 80 l
Gemiddeld verbruik: 9,9 l / 100 km

Testrijder Ad Scheepbouwer (TPG) en zijn chauffeur

Ad Scheepbouwer (TPG)
Rijdt normaal: BMW 7-serie

Rijgedrag:
“Snelle auto, goede wegligging.”
Luxe:
“Middelmatig.”
Gelegenheid om te werken:
“Goed, voldoende ruimte.”
Buitenkant:
“Ingetogen.”
Rij-impressie:
“Een goede, prettige, comfortabele auto voor een redelijke prijs.”

Chauffeur Stef van Leeuwen
Rijgedrag:
“De 607 rijdt prima. Vermogen genoeg. Heeft wel wat last van onderstuur.”
Bedieningsgemak:
“Goed en overzichtelijk.”
Uitrusting:
“Compleet. Geslaagd model in zijn klasse.”
Deze auto is wel/niet goed genoeg voor mijn baas, en wel hierom:
“Door de ondersturing helt de wagen in scherpe bochten (rotondes) over. Dit lijkt mij niet zo prettig voor de passagiers. De vloeiende lijn van de auto is zeer mooi, maar lastig voor een beetje lange mensen om achter behoorlijk in te stappen.”

Lexus LS 430

Prijs: 207.830,-
Cilinder/pk: 8/282
Cilinderinhoud: 4293 cm3
0 tot 100 km/u: 6,7 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Inhoud bagageruimte: 552 l
Inhoud brandstoftank: 84 l
Gemiddeld verbruik: 12,0 l / 100 km

Testrijder Kees Storm (Aegon) en zijn chauffeur

Kees Storm (Aegon)
Rijdt binnenkort: een spiksplinternieuwe Mercedes S320 lang

Rijgedrag:
“Mooie, rustige reiswagen, maar hij is toch een beetje zijwindgevoeliger dan ik had verwacht.”
Luxe:
“Kan niet beter.”
Gelegenheid om te werken:
“Goed.”
Buitenkant:
“Lelijk.”
Rij-impressie:
“Ik vind het een uitstekende auto. Van binnen! Luxe, ruim en bijzonder stil. De motor hoor je haast niet (de banden wel). Jammer dat hij nóg lelijker is dan de Mercedes S-klasse (het oude model waar ik nu in rijd) en daarom koop ik hem maar niet.”

Chauffeur Coen Bishoen
Rijgedrag:
“Over het algemeen rijdt de auto goed. Ik vind de auto toch nog wel erg zijwindgevoelig. Jammer.”
Bedieningsgemak:
“Goed.”
Uitrusting:
“De uitrusting is zeer compleet, tot aan het presidential package toe!”
Deze auto is wel/niet goed genoeg voor mijn baas, en wel hierom:
“De auto is zeker geschikt voor mijn baas, omdat hij geruisloos is. Hierdoor is de auto uitermate geschikt om in te werken. Ondanks dat het geluid binnen de perken blijft, boet de motor op het gebied van vermogen niet in. De prestaties zijn daardoor voortreffelijk. Het is toch jammer dat het merk Lexus nog erg met Toyota wordt geassocieerd.”

Mercedes S500 lang

Prijs: 272.000,-
Cilinder/pk: 8/225
Cilinderinhoud: 4966 cm3
0 tot 100 km/u: 6,5 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Inhoud bagageruimte: 500 l
Inhoud brandstoftank: 88 l
Gemiddeld verbruik: 13,4 l/100 km

Testrijder Peter Legro (Transavia) en zijn chauffeur

Peter Legro (Transavia)
Rijdt normaal: BMW 735i executive

Rijgedrag:
“Uitstekend.”
Luxe:
“Uitstekend.”
Gelegenheid om te werken:
“Uitstekend, ook met mijn lengte.”
Buitenkant:
“De buitenkant is mooi. De binnenkant poenerig.”
Rij-impressie:
“Dit zou zeker mijn keuze zijn, ware het niet dat ik net een nieuwe auto heb van een ander bekend merk.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Chauffeur Jaap van Dam:
Rijgedrag:
“Perfect.”
Bedieningsgemak:
“Perfect.”
Uitrusting:
“Perfect.”
Opvallend detail:
“Ik was niet zo gecharmeerd van de groene bekleding.”
Deze auto is wel/niet goed genoeg voor mijn baas, en wel hierom:

“Zeker goed genoeg voor mijn baas. Alleen gaat zijn persoonlijke voorkeur niet uit naar een Mercedes.”