Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Technische managers gevraagd

De media- en entertainmentsector is naarstig op zoek naar een nieuw soort manager. Financiële en technische kennis strekken tot aanbeveling.

Dat blijkt uit het rapport ‘Fast Forward: technology propels media & entertainment ceo´s into the future’ van Ernst & Young. De door het adviesbureau ondervraagde topbestuurders uit de wereld van de entertainment zien hun sector in de vangrail gedrukt door nieuwe technologische ontwikkelingen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Directeuren van onder meer Disney, Reuters, MGM en Time Warner verwachten dat in 2007 ruim 24,7 miljoen Amerikaanse huishoudens gebruik gaat maken van digitale videorecorders (dvr’s). Kijkers kunnen hiermee een televisieprogramma pauzeren en daarna verder kijken zonder iets te missen. De dvr gaat ondertussen volautomatisch door met opnemen, terwijl reclamespots worden omzeild. Dit zal er toe leiden dat de sector advertentie-inkomsten gaat mislopen, tenzij een manier wordt gevonden om hier op in te springen. En daar is creativiteit voor nodig. Het samenstellen van een adequaat managementteam werd dan ook door 75 procent van de respondenten genoemd als belangrijkste interne succesfactor.

Die nieuwe manager zal beter financieel onderlegd moeten zijn en meer kennis in huis moeten hebben van de nieuwste technische snufjes. Het succes van interactieve belspelletjes is een voorbeeld van hoe creatieve oplossingen nieuwe inkomstenbronnen kunnen opleveren, aldus de ondervraagde directeuren. Vooralsnog is de huidige generatie mediamanagers alleen bezig met bestrijding van externe bedreigingen. (RM)