De opvallendste inzichten en voorbeelden over betrokkenheid op de werkvloer verzameld. Kunnen medewerkers te ver doorschieten?
#1. Ja, je kan té betrokken zijn
Medewerkers kunnen zeker té betrokken zijn, zegt Amy Wrzesniewski, hoogleraar organizational behavior aan de Yale School of Management. Wrzesniewski houdt zich in haar onderzoeken vooral bezig met de wijze waarop mensen betekenis geven aan hun werk. ‘Ik onderscheid organization lovers en free agents. De eerste groep bestaat uit extreem loyale werknemers die zich zo betrokken voelen bij hun werk, dat ze zichzelf identificeren aan de hand van de missie van hun werkgever. Het is de plek waar ze zich het meest thuisvoelen. Als de organisatie echter iets doet wat ze als oneerlijk of onverstandig beschouwen, raken ze hierdoor extra gestrest of gefrustreerd. Ze voelen zich gauw persoonlijk geraakt en teleurgesteld als gevolg van acties door hun organisatie. Dan kan het geval zijn als ze – in hun ogen onterecht – gepasseerd worden voor een promotie door een collega die ze als minder competent en hardwerkend beschouwen. Of wanneer hun bedrijf bijvoorbeeld niet de verantwoording neemt voor problemen die ze maatschappelijk veroorzaken.’
#2. Ja, je kan té betrokken zijn (deel II)
Een recent onderzoek van consultancy Leadership IQ wees er controversieel genoeg op dat de beste prestaties binnen organisaties vaak juist worden geleverd door de minst betrokken werknemers. Voor het onderzoek werden de data van betrokkenheidsenquêtes en functioneringsgesprekken van werknemers bij 207 organisaties naast elkaar gelegd. Mark Murphy, ceo van Leadership IQ, uitte zijn verbazing over de uitslag van zijn onderzoek: ‘We veronderstelden al langer dat de best presterende werknemers niet zo betrokken zijn als traditioneel wordt aangenomen. Maar dat we opmerkten dat in 42 procent van de gevallen de hoogst presterenden zelfs minder betrokken waren dan slecht presterende werknemers was wel een beetje een schok.’
#3. Nee, je kan niet té betrokken zijn
Maar wacht even, zegt het toonaangevende Gallup, dat met zijn onderzoek jaar na jaar hamert op het belang van betrokken werknemers. Het reageerde heftig op de uitkomsten van concurrent Leadership IQ. In een blog betoogde het bedrijf dat uit hun onderzoeken, die sinds 1997 onder 49.928 business units in 34 landen werden uitgevoerd, juist blijkt dat betrokkenheid, indien juist gemeten, wel degelijk de hogere prestaties van de organisaties aantoont. Gallup schrijft: ‘Dit betekent niet dat zeer productieve werknemers zich nooit ‘disengaged’ voelen, of dat slecht presterende werknemers niet betrokken zijn. Ons onderzoek vertelt ons dat wanneer business units over meer betrokken werknemers beschikken hun kans op succes substantieel verbetert. Sterker nog, bij organisaties met hoge betrokkenheidscijfers was de kans op succes bijna twee keer zo groot.’