De vele fouten die de Belastingdienst heeft gemaakt, kunnen nauwelijks incidenten genoemd worden. De Algemene Rekenkamer heeft al drie jaar geen goed woord over voor de prestaties van de fiscus.
De Belastingdienst heeft een rampjaar achter de rug. Dit voorjaar mochten 720.000 belastingplichtigen hun aangiftes opnieuw invullen omdat de fiscus ze was kwijtgeraakt. Een foutje in het computersysteem, bedankt. Hetzelfde overkwam 40.000 ondernemers, wier eerder overlegde salarisgegevens door automatiseringsproblemen bij de Belastingdienst waren gewist. Eerder kregen duizenden werknemers ten onrechte bericht dat ze te veel betaalde zorgpremie zouden terugkrijgen. De Nationale Ombudsman zag het aantal klachten over de Belastingdienst in korte tijd verdrievoudigen en meent dat de dienstverlening van de Belastingdienst een onaanvaardbaar niveau heeft bereikt. In juni ontving een 3-jarig jongetje bericht dat hij recht had op teruggave over 2004; het jaar vóór zijn geboorte. Een meisje van 2 moest juist 1400 euro bijbetalen wegens vermeende bijverdiensten. Op klachtenbrieven van de ouders volgden slechts aanmaningen en dwangbevelen.
Jenny Thunnisen, directeur-generaal van de Belastingdienst, werd de publieke en politieke kop van Jut. Begin juni kwam desondanks het bericht dat haar contract gewoon verlengd zou worden, eind juni evenwel gevolgd door geruchten dat ze zal worden weggepromoveerd naar het ministerie van Sociale Zaken. Het was Thunnisen die op 1 januari 2003 het startschot gaf voor de reorganisatie ‘Belastingdienst straks'. Ze schrapte een complete managementlaag en ruilde de bestaande hiërarchie in voor een vorm van ‘collegiaal bestuur'. Het werd een ramp. In plaats van een cultuur van gedeelde verantwoordelijkheid, ontstond er een sfeer waarin iedereen de hete aardappel zo snel mogelijk doorschoof. De automatisering verslond miljoenen, maar gaf meer frustratie dan verlichting.
Toch ligt de schuld voor al die ellende niet alleen bij Thunissen. De Belastingdienst is de afgelopen jaren vanuit politiek Den Haag overvoerd met nieuwe taken. Waar de fiscus zich voorheen uitsluitend bezighield met innen, werd die recent ook verantwoordelijk voor de uitkering van zorg-, huur- en kinderopvangtoeslagen. Thunissens waarschuwingen dat de Belastingdienst die extra taken niet aankon, werden door kabinet en Tweede Kamer in de wind geslagen. Pas in maart dit jaar schoot staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën Thunnisen te hulp met de mededeling dat de Belastingdienst zijn grens had bereikt. De eventuele uitvoering van de kilometerheffing en de aow-heffing voor de hogere inkomens kon de fiscus er volgens De Jager echt niet bij hebben.
Aanzienlijk trager
Ook van de kant van het bedrijfsleven is de kritiek op de Belastingdienst niet mals. Volgens een onderzoek van Forum, het opinieblad van werkgeversclub VNO-NCW, verloopt de afhandeling van aangiften, bezwaarschriften en telefoontjes door de Belastingdienst aanzienlijk trager dan vijf jaar geleden. Verder vinden de ondervraagde ondernemers de medewerkers van de dienst minder deskundig en is hun houding de laatste jaren verstard. De ondernemers ergeren zich aan het gebrek aan communicatie en menen dat de fiscus zich niet goed in hun bedrijf verdiept en onvoldoende meedenkt. Daarnaast zou de Belastingdienst zich te rigide opstellen door niet naar de geest, maar uitsluitend naar letter van de te wet handelen. De ondernemers willen weer een vast aanspreekpunt bij de Belastingdienst. Een kwart van de bedrijven zegt door het gerommel van de fiscus financiële schade te hebben geleden.
Vooral grote bedrijven hebben nog een extra reden tot zorg. Dit voorjaar heeft de Hoge Raad besloten dat de Belastingdienst aanslagen mag baseren op de uitkomsten van steekproeven. De Belastingdienst doet dat omdat het al jaren niet bij machte is om integrale boekencontroles uit te voeren. Als uit zo'n steekproef blijkt dat een aantal van de onderzochte feiten niet klopt, wordt automatisch aangenomen dat van de niet onderzochte feiten een evenredig percentage niet klopt. Het onderzochte bedrijf kan in dat geval een pittige naheffing tegemoet zien. Een aantal getroffen ondernemingen stapte naar de rechter omdat de Belastingdienst er met die statistieken volgens hen maar wat op los rekent, zonder daadwerkelijk harde bewijzen te leveren. De Hoge Raad is echter van mening dat die steekproeven wel degelijk genoeg bewijs vormen en koos daarmee de kant van de Belastingdienst.
Een ander arrest van de Hoge Raad werd door ondernemend Nederland een stuk positiever ontvangen. Nederlandse multinationals mogen de verliezen van buitenlandse dochters wellicht toch aftrekken van de winst die ze in Nederland hebben gemaakt. Tot nu toe mochten dergelijke verrekeningen alleen met in Nederland gevestigde dochters gedaan worden. Maar volgens fiscalisten schendt de ficus hiermee de vrijheid van vestiging die binnen de Europese Unie geldt. Het mag volgens hen niet uitmaken of een dochter in Utrecht of Lyon gevestigd is. In eerste instantie leek toenmalig staatssecretaris Joop Wijn wel gevoelig voor dat argument, ook omdat het Britse Marks & Spencer op diezelfde grond een rechtszaak tegen de Britse fiscus leek te gaan winnen. Maar M&S verloor en Wijn hield alles bij het oude. De Hoge Raad twijfelt nu toch of de Nederlandse regels niet strijdig zijn met de Europese wetgeving, en heeft zich tot het Europese Hof van Justitie gewend om meer duidelijkheid te krijgen.
Goed nieuws
Ook uit Den Haag kwam goed nieuws. Staatssecretaris Jan Kees de Jager heeft vergevorderde plannen om goedwillende ondernemers fiscaal te ontlasten. Zo wil hij de zogeheten eerstedagsmelding voor nieuw personeel versoepelen. De eerstedagsmelding is sinds 1 juli 2006 verplicht en houdt in dat werkgevers nieuwe werknemers uiterlijk de dag van de indiensttreding bij de Belastingdienst moeten aanmelden. Dit om zwartwerken tegen te gaan. Voor veel bedrijven blijkt dat echter nogal een gedoe. Jaarlijks moeten er landelijk maar liefst vijf miljoen aanmeldingen gedaan worden. Ook goedwillende bedrijven die door drukte een keer te laat zijn, krijgen nu soms vervelende conflicten met de fiscus. De Jager wil de regels voor nette bedrijven versoepelen en de vrijgekomen mankracht gebruiken om notoire fraudeurs aan te pakken.
Een andere geliefde prooi van de fiscus, de zwartspaarder, laat zich steeds makkelijker vangen. In het eerste halfjaar steeg het aantal spijtoptanten met 35 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds de introductie van de zogeheten inkeerregeling hebben bijna vijfduizend Nederlanders hun voorheen geheime buitenlandse spaartegoeden bij de fiscus gemeld. Wie van de inkeerregeling gebruikmaakt, ontloopt strafvervolging maar krijgt wel een naheffing. Het leverde de fiscus de eerste jaarhelft al 430 miljoen euro op.
LOYENS & LOEFF **
Voorzitter dagelijks bestuur: Pim Bertels
Fred Roeskestraat 100, 1076 ED Amsterdam
T 020-578 5785 E [email protected]
www.loyensloeff.com
Profiel: Loyens & Loeff is een onafhankelijke aanbieder van bedrijfsjuridische diensten en heeft advocaten, fiscalisten en notarissen in dienst. Bij Loyens & Loeff werken ruim 700 specialisten, verdeeld over zeven kantoren in Nederland, België, Luxemburg en elf vestigingen in de belangrijke financiële centra in de wereld. Loyens & Loeff is op 1 januari 2000 ontstaan uit een fusie van het belastingadvieskantoor Loyens & Volkmaars en de advocaten en notarissen van Loeff Claeys Verbeke.
Kernactiviteit: Loyens & Loeff kent de praktijkgroepen Algemene fiscale praktijk, Bank- en effectenrecht, BTW, douane en internationale handel, Loonheffingen & Arbeidsrecht, Mededinging en Overheid, Ondernemingsrecht, Technologie, media & procesrecht en vastgoed.
Specialiteit: Voor juridisch complexe zaken is specialistische kennis uit verschillende disciplines vereist. Bij Loyens & Loeff is deze expertise gebundeld in teams, die specifieke sectoren en branches op het topniveau van advies voorzien. Daarnaast kunnen voor specifieke cliënten of branches teams-on-demand worden samengesteld met specialisten op de uiteenlopende kennisgebieden. Voorbeelden van deze teams-on-demand zijn onder meer Islamic Finance, Private Equity, DGA, Private Equity Markets, Transfer Pricing en Sanctierecht.
Doelgroep: Grote en middelgrote internationaal opererende ondernemingen.
PRICEWATERHOUSECOOPERS **
Directie: Fons Hoogeven (voorzitter PricewaterhouseCoopers Belastingadviseurs N.V). Thomas R. Malthusstraat 5, 1066 JR Amsterdam
T 020-568 6666 E Via formulier op de site
Profiel: PricewaterhouseCoopers Nederland is een zelfstandig onderdeel van een wereldwijd netwerk met 150.000 medewerkers in 150 landen. In Nederland staan er bijna 5.000 medewerkers op de loonlijst. In ons land zijn 16 PwC-kantoren te vinden. Het bedrijf levert diensten op de gebieden Assurance, Tax en Advisory.
Kernactiviteit: Adviseurs van PwC zijn gespecialiseerd in de belastingdeelgebieden BTW&Douane (internationale belastingen), Tax Assurance, EU Direct Tax (Europese belastingregels bij internationaal zakendoen), Transfer Pricing (fiscale aspecten bij grensoverschrijdende transacties), International services for private clients (advisering aan vermogende particulieren) en Mergers & Acquisitions (fiscale aspecten bij transacties).
Specialiteit: Zelf beschrijft PwC haar kracht als ‘connected thinking': het bundelen en verbinden van kennis en expertise, zienswijzen, culturen en achtergronden. Veel van de kennis van PWC is gebundeld in ‘landendesks'; loketten waar Nederlandse ondernemers die in een specifieke regio actief zijn snel alle relevante fiscale informatie kunnen verzamelen en geadviseerd worden over de fiscale mogelijkheden.
Doelgroep: Van de klanten van PwC staat 84 procent in de Fortune 500, maar ook kleinere bedrijven in de private sector en organisaties in de publieke en non-profitsector nemen diensten af van het bedrijf.
DELOITTE **
Bestuursvoorzitter: Roger Dassen
Admiraliteitskade 50, 3000 CA Rotterdam
T 010-272 1000 E Via formulier op de site
Profiel: Onder de merknaam Deloitte werken tienduizenden professionals in zelfstandige memberfirms wereldwijd samen op het gebied van accountancy, belastingadvies, financiële dienstverlening, consulting en riskmanagement. De memberfirms maken onderdeel uit van Deloitte Touche Tohmatsu.
Kernactiviteit: Deloitte biedt fiscale advisering op verschillende deelgebieden: Corporate Tax, International Tax, Tax nationaal voor het grotere middenbedrijf, Indirect Tax (BTW en Douane), Global Employment Services, waaronder loonbelasting en expat services, Private Client Services voor vermogende particulieren en ondernemers. Daarnaast heeft Deloitte gespecialiseerde landendesks, zoals de Dutch Desk in New York. Binnen Deloitte zijn gespecialiseerde adviesgroepen actief met expertise op het gebied van Transfer Pricing, Merger & Acquisitions, Tax-aligned Supply Chain en advisering over het Tax Control Framework. Binnen dit framework vallen Tax Strategy, Tax Operations & Risk, Tax Accounting & Reporting en Tax Compliance.
Specialiteit: Deloitte clustert gespecialiseerde professionals in multidisciplinair opererende branchegroepen, zodat de opdrachtgever geadviseerd wordt door een specialist met de juiste kennis en ervaring.
Doelgroep: Van MKB tot grote internationale concerns. Deloitte is actief in de volgende branches: consumentenmarkt, energie en nutsbedrijven, financiële instellingen, luchtvaart en transport, maakindustrie, publieke sector, technologie, media en telecommunicatie, vastgoed.
KPMG MEIJBURG & CO **
Voorzitter Raad van Bestuur: Jaap Rog
Burgemeester Rijnderslaan 10 1185 MC Amstelveen
T 020-656 7890 E Via de site
Profiel: KPMG biedt diensten op het gebied van Audit, Tax en Advisory. Het bedrijf heeft in Nederland meer dan 4000 medewerkers op de loonlijst. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amstelveen.
Kernactiviteit: Diensten op het gebied van Tax vallen onder het onderdeel KPMG Meijburg & Co. Hier werken ongeveer 450 hoogopgeleide professionals die zijn gespecialiseerd in Nederlands- en internationaal belastingrecht. Een belangrijk deel van de belastingadvisering is internationaal van aard. Voor cliënten met grensoverschrijdende activiteiten coördineert KPMG de internationale fiscale advisering. De dienstverlening wordt ondersteund door zo'n 20 landendesks.
Specialiteit: Specialisten van KPMG Meijburg & Co werken samen in specialistische teams op alle terreinen van het belastingrecht. Bij specifieke projecten zoals overnames, fusies, bedrijfsoverdracht en infrastructurele projecten worden multidisciplinaire teams ingezet.
Doelgroep: Nationale en internationale (beursgenoteerde) ondernemingen en familiebedrijven, onder meer in de sectoren automotive, energy, financial services, media en entertainment, private equite, software en transport en vastgoed. Verder overheden, instellingen, expats, grootaandeelhouders, directeuren en vermogende particulieren.
ERNST & YOUNG **
Ceo: Jan Nooitgedagt
Boompjes 258, 3011 XZ Rotterdam
T 010-406 8888 E [email protected]
Profiel: Het hoofdkantoor van Ernst & Young is gevestigd in Rotterdam. In Nederland werken 4.295 mensen bij deze organisatie – waarvan accountancy, fiscaal advies, juridisch advies en transaction advisory de vier pijlers van dienstverlening zijn – verspreid over 29 vestigingen. Wereldwijd telt Ernst&Young 106.000 medewerkers, verspreid over 140 landen.
Kernactiviteit: Ernst & Young Advisory geeft organisaties in uiteenlopende sectoren onafhankelijk advies over risicobeheersing en effectiviteitsverbetering van bedrijfsprocessen. Ernst & Young houdt zich bezig met risicobeheersing op het gebied van actuariële diensten, contract risk, credit risk, economic capital, energy risk, enterprise risk management, market risk, operational risk, program advisory services en treasury. Het bedrijf voert ook due diligence onderzoeken uit.
Specialiteit: Risicobeheersing bij Ernst & Young richt zich op verbetering van de financiële en aanpalende operationele processen, in zowel nationaal als internationaal toonaangevende organisaties. Binnen de organisatie is veel specialistische kennis aanwezig op het gebied van risicobeheersing, variërend van financiële risico's, tot juridische risco's, automatisering en integriteitscontrole tot en met operationele controle.
Doelgroep: Cliënten van Ernst & Young zijn multinationale ondernemingen, het grootbedrijf, het midden- en kleinbedrijf, overheid en non-profitinstellingen.
BDO **
Directie: Martin van Roekel
Dr. Holtroplaan 15, 5652 XR Eindhoven
T 040-269 8222 E [email protected]
Profiel: BDO behoort naar eigen zeggen tot de top-5 van accountants- en advieskantoren in Nederland. Het bedrijf heeft 30 vestigingen in Nederland en het Netwerk BDO Internationaal dat zich uitstrekt over 100 landen. De historie van BDO gaat terug tot 1935.
Kernactiviteit: Belastingadviseurs van BDO verstrekken adviezen op fiscaaljuridisch terrein (bijvoorbeeld over structurering van bedrijfsactiviteiten) en verzorgen belastingaangiften voor (met name) inkomsten- en vennootschapsbelasting. BDO beschikt over specialisten op verschillende fiscale rechtsgebieden. De adviesgroep loon- en premieheffing adviseert over loonbelasting, premies volks- en werknemersverzekeringen, ketenaansprakelijkheid en loonkostensubsidies. De adviesgroep BTW adviseert nationale en internationale, BTW en douanevraagstukken. Verder beschikt BDO over specialisten op het gebied van onder meer vastgoed, successierecht, formeel belastingrecht en pensioenen.
Specialiteit: BDO is internationaal georiënteerd. Binnen de belastingadviespraktijk werken adviseurs van BDO CampsObers International Tax Services die zich hebben gespecialiseerd op het gebied van internationaal belastingrecht.
Doelgroep: MKB, grotere familiebedrijven en beursgenoteerde ondernemingen.