Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Talentspecial – Creatieve wervingsmethodes

Het aantal openstaande vacatures kwam volgens het CBS in het tweede kwartaal van 2006 uit op 189.000. Vooral in de zakelijke dienstverlening is veel extra werk te doen maar blijkt nieuw talent lastig te vinden. En dus is het, net als voor de recessie, de hoogste tijd voor het inzetten van innovatieve wervingmethodes.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tijdens de hoogtijdagen op de arbeidsmarkt van eind jaren negentig gingen de stunts om personeel te werven zelfs zo ver dat talenten openlijk bij de concurrent werden weggekaapt. Bijvoorbeeld door met een bus op het parkeerterrein van een (reorganiserend) bedrijf te gaan staan en ter plekke sollicitatiegesprekken af te nemen met werknemers. Zo hard wordt het anno 2006 nog niet gespeeld. Maar hoewel we nog aan het begin van de ontwikkeling van een krappe arbeidsmarkt zitten, zijn de eerste opvallende wervingmethodes al bedacht en uitgevoerd. Tien inspirerende voorbeelden om nieuw talent binnen te halen.

Emile Ratelband
Tjakkaaaaaaaa! Daar is hij weer. Ilse Media heeft in haar zoektocht naar geschikte salesmensen Emile Ratelband ingeschakeld. Op www.adviesvanemile.nl geeft hij werkzoekenden het advies zich vooral bij Ilse in te schrijven. “Ik heb zo’n respect voor jou dat je geen droogklont bent die ergens bij (piep) achter de toonbank gaat staan maar een job wilt in sales.” De teller van het aantal persoonlijke carrièreadviezen van Emile staat ondertussen op achtduizend per maand.

Prijzenslag
Lekker lang weekend Madrid, maatpak van SuitSupply ter waarde van 500 euro of een fles champagne? Op newpeople.nl, een site die werft voor vacatures op het terrein van marketing, communicatie en sales, liggen de incentives voor het oprapen. Bij elke vacature kan gekozen worden uit een gepaste beloning. Opdrachtgevers variëren van de Rabobank (maatpak) tot Free Record Shop (fles champagne).

Betaald solliciteren
Een incentive is leuk maar er gaat natuurlijk niets boven cash, moet rekruteringsbureau ASAP select.ing. gedacht hebben toen ze het solliciteren voor 1 euro per minuut introduceerde. De methode werkt en heeft volgens het bureau al tientallen nieuwe kandidaten opgeleverd. Ondertussen is het Groningse bedrijf Wisdom hier nog eens fijntjes overheen gegaan door sollicitanten 5 euro per minuut uit te keren.

Van baan wisselen
Filerijders kunnen via de site werkdichterbijhuis.nl contact maken met iemand aan de andere kant van de vangrail die dezelfde functie heeft en bereid is van baan te wisselen. Zo zou een accountmanager uit Utrecht die in Den Haag werkt hetzelfde werk kunnen doen in Utrecht, zonder dagelijks uren in de file te hoeven staan. En hiermee is gelijk een oplossing voor het fileprobleem geboren.


Reality game
Het Amerikaanse leger gebruikt al jaren het schietspel ‘America’s Army’ om jongeren een realistische kijk te geven op militaire missies en rekruteert ze daarbij meteen. Maar ook grote Nederlandse bedrijven zien heil in het computerspel als wervingmethode. Zo werft ABN Amro al enige tijd met de interactieve reality-game ‘The Meeting’ waarbij de beste deelnemer een geldprijs en een traineeship bij ABN Amro wint. Intel gebruikt de it-manager Game 2.0 om talent te scouten.

Glazen wassers
Ook de reclamebranche kampt met een personeelstekort. Daarom bedacht het reclamebureau TBWA een stunt. Een team professionele glazenwassers ging gekleed in opvallende rode shirts met daarop de beschikbare vacatures de ramen wassen bij de grotere concurrerende bureaus. “De actie was zeer geslaagd. We hebben veel media aandacht gekregen en mede hierdoor waren de vacatures redelijk vlot ingevuld,” aldus een woordvoeder.

Wereldreis en racecursus
Een aantal jaar geleden kregen kandidaten die een contract bij Accenture tekenden een wereldreis van drie weken cadeau. Voorwaarde hierbij was wel dat ze één kant (het Westen) op vlogen en onderweg drie buitenlandse Accenture-kantoren aandeden. De meest recente wervingscampagne met het thema ‘Hoe start je beter’ had voor de kandidaten een racecursus op het circuit van Zandvoort in petto. Op 1 december zal Accenture wederom een ludieke campagne lanceren, ditmaal gericht op persoonlijk carrièreadvies.

Op de fiets
Voor sollicitanten met een groen hart of een Opel-allergie heeft werving- en selectiebureau Engenius een baan op fietsafstand van huis in de aanbieding. Onder de slogan ‘Werk. Lekker dichtbij’ koppelt het bureau werknemers aan banen en projecten in de buurt. De aanbieding geldt echter uitsluitend voor ingenieurs met een engineering- of managementfunctie.

Opel Corsa  of Vectra
Het bedrijf Calco IT uit Amersfoort voert sinds begin dit jaar zijn sollicitatiegesprekken in een Opel-showroom. Wie na afname van een analytische test en persoonlijk intakegesprek geschikt wordt bevonden, is niet alleen een nieuwe baan rijker maar ook een gloednieuwe Opel. Afhankelijk van de functie is dat een Corsa of een Vectra.

Minute match
De eerste indruk van een sollicitant is vaak bepalend. Om niet onnodig tijd te verliezen met een sollicitant die op het eerste gezicht eigenlijk al ongeschikt lijkt, biedt minutematch.nl uitkomst. Op deze site kunnen kandidaten zich namelijk online, in een filmpje van een minuut, aan werkgevers presenteren. Ziet een werkgever wat in de kandidaat, dan kan direct contact worden opgenomen.