Aan de voordeur werven bedrijven met veel moeite nieuwe werknemers. Die worden gefêteerd met auto’s, opleidingen en flexibele werktijden. Een garantie dat deze nieuwe collega’s lang blijven is er niet. Een verkeerde inschatting kost bedrijven veel geld.
Bedrijven hebben vaak moeite om nieuwe werknemers vast te houden. Peter Velseboer, manager marketing en sales bij SHL en tevens voorzitter van werving-en-selectiekoepel OAWS, ziet dat werkgevers te veel bezig zijn met alleen het binnenhalen van mensen. Daarbij komen een goed salaris, maar ook een cursus van drie weken in de VS, een MBA-opleiding of op maat gesneden werktijden op tafel om het talent binnen te slepen.
Er wordt echter te weinig aandacht geschonken aan het binnen houden van mensen. Door deze blinde vlek wordt veel energie en geld gestoken in medewerkers die mogelijk al binnen een jaar weer – uit onvrede – vertrekken. Volgens Velseboer gaat het gemiddeld om een fiks percentage. “Na negen maanden is 20% van de nieuwelingen alweer vertrokken.”
Steeds vaker becijferen bedrijven de kosten van snel vertrekkende medewerkers in euro’s, zegt Velseboer. “Ondernemingen zien
het werven en vasthouden van het personeel als een ’business case’.” Deze ontwikkeling is te danken aan de opkomst van bedrijfskundigen op de hr-afdelingen.
Meer lezen bij FD.nl