Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tablet-hype over?

iPad en concurrenten zijn een hype, naar blijken zich niet te kunnen onttrekken aan de traditionele dip die de elektronicamarkt elk eerste kwartaal beleeft. Geen reden tot paniek. Wel voor kanttekeningen.

 

Slideshow:   Zakelijke TabletsOnderzoeksbureau IDC blijftt optimistisch over de markt voor tabletcomputers: het schroeft de prognose voor heel 2011 nog maar eens op, tot 53,5 miljoen stuks. En dat terwijl de afzet van de handige alleskunners in het eerste kwartaal is ingezakt met 28 procent tot 7,2 miljoen stuks.

Oké, die seizoensdip is traditie in de elektronica, waar vooral in de consumentenhoek het laatste kwartaal van elk jaar het geld wordt verdiend. Het begin van dit jaar waren de economische vooruitzichten nog steeds uiterst wiebelig, waardoor de kooplust ook werd geremd. Maar het bewijst, ook volgens IDC zelf, dat de vraag naar tablets niet zó sterk is als de hype eromheen wil doen geloven. Een vergelijking van jaar op jaar is overigens onmogelijk, doordat Apple de markt pas opende in de lente van 2010.

iPad = tablet = Apple

De afzetdip is voor een deel extra diep door de problemen die Apple had om aan de vraag te kunnen voldoen. Ook de komst van de iPad 2, die de afzet van de oer-iPad schaadde, deed de cijfers geen goed. En daarmee zijn we bij het interessantste punt van de IDC-cijfers: Apple ís de tablet-markt, en de tablet-markt bestaat vrijwel volledig uit de iPad. Concurrenten, ook de partijen die volgens vriend en vijand op de juiste weg zijn om een alternatief te bieden voor de iPad, spelen als individuele aanbieders nog steeds geen rol van betekenis. Samen leveren ze wel voldoende hardware om het Android besturingssysteem een marktaandeel te geven van 34 procent. Toch weer ruim 8 procentpunt boven het niveau van eind vorig jaar, en waarschijnlijk mede dankzij de stokkende aanvoer van iPads.

Is er wel een markt?

Samsung, Motorola, HP of RIM; de aanbieder die zichzelf bewijst als krachtige opponent voor Apple, moet nog opstaan. De vraag blijft voorlopig, of dat überhaupt snel zal gebeuren. Uit onderzoeken komt maar al te vaak, dat het publiek bij tablets voornamelijk denkt aan de iPad. Uit deze laatste marktcijfers valt in elk geval nog niet het bewijs te halen, dat er een florerende markt is voor een van de rivalen van Apple.

Afwachten

Desondanks baseert IDC zijn optimisme deels op de komst van nieuwe concurrerende modellen in de tweede helft van 2011. Specifieker worden de marktvorsers niet, maar de apparaten die HP, Motorola, Samsung en de rest de afgelopen tijd op de markt hebben gebracht, zijn geen van alleen instant verkoophits gebleken. Dat ligt overigens deels aan de manier van aanbieden: in de VS gebeurt dat liefst in combinatie met een stevig 3G-data abonnement. Voor de consument komen die kosten bovenop die voor zijn smartphone. Niet zo gek dat er honderdduizenden tablets in de rekken van de telco's blivjen liggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.