‘De emotiemarkt’ van Suzanne Piët is dinsdagavond tijdens het eerste managementboekengala uitgeroepen tot managementboek van het jaar.
Met de keuze voor ‘De emotiemarkt’ heeft de jury een opvallende keuze gemaakt. Zoals de auteur zelf vertelde tijdens het gala is het geen managementboek in de strikte zin van het woord, maar eerder een maatschappijkritische analyse van de beleveniseconomie. Volgens een recensie in de Volkskrant biedt Piët bovendien weinig nieuws en baseert zij zich op het boek ‘Beleveniseconomie’ van de Amerikanen Pine en Gilmore. Piët gaat echter een stap verder en beschrijft de transformatie-economie. Daarin richten bedrijven zich op de emotionele behoeften van de consument.
Voor het eerst vond de uitreiking van het managementboek van het jaar plaats tijdens het managementboekengala in de Rode Hoed in Amsterdam, een variant van het boekenbal dat op hetzelfde moment even verderop in de Stadsschouwburg plaatsvond. Met optredens van Dolf Jansen, een ‘talkshow’ met de genomineerden onder leiding van Matthijs van Nieuwkerk en een live band werd de uitreiking luister bijgezet.
Andere genomineerden waren: ‘Reputaties op het spel’ van Rob van Tulder en Alex van der Zwart, ‘Met gevoel voor realiteit’ van Wim van Dinten, ‘De impact van de Ik-cultuur’ door Cor en Stephanie Molenaar, ‘Succesvol werken aan je competenties’ van Ton Rijkers en Doen! Van Ben Tiggelaar. (BK)