U heeft geen handen meer nodig om apparaten aan te sturen. Gebruik gewoon uw hersenen. Op de Universiteit van Twente is deze toekomst al zichtbaar.
Het oog, het lichaam, spieren of simpelweg het brein: allemaal worden ze tegenwoordig ingezet bij de aansturing van apparaten. Twee praktijkvoorbeelden:
- Het Zweedse bedrijf Tobii heeft een systeem ontwikkeld waarbij autospiegels, airbags en muziekselectie op basis van oogbewegingen van autobestuurders worden geregeld.
- Microsoft komt eind 2010 met Project Natal, een spelcomputer waarbij interactie zonder controller mogelijk is; spellen worden aangestuurd door lichaamsbewegingen.
De afdeling Human Media Interaction aan de Universiteit Twente houdt zich bezig met ontwikkelingen binnen dit vakgebied. Ze zijn er bijvoorbeeld bezig met een virtueel mens, waarbij wordt onderzocht op welke manier de interactie tussen mens en machine verloopt. Op een primitieve manier maken bedrijven als ABN Amro, Ikea en Ohra al gebruik van deze technologie, in de vorm van virtuele vraagbakens op hun website. De virtuele mens waar de UTwente aan werkt is bedoeld als virtuele gids in een museum.
Gameindustrie loopt voorop
Deze vorm van interactie gaat verder dan technologie alleen. Techneuten, gedragswetenschappers en psychologen werken samen aan de implementatie van systemen. De toepassing hoeft niet direct letterlijk een mens te zijn; zo kan het besturingssysteem Windows bijvoorbeeld een signaal opvangen van de gebruiker en zich daarop aanpassen.
De gameindustrie is één van de eerste industrieën die dit soort technologie aangrijpt (zie ook de Wii van Nintendo), zegt Dennis Reidsman van de Universiteit Twente. "Zij gaan flexibeler om met interactiviteit, vinden dit soort toepassingen leuk en daarnaast is het een groeimarkt." De Universiteit van Twente maakt gebruik van games als onderzoeksmiddel, zo wordt hersenactiviteit gebruikt om het online rollenspel World of Warcraft aan te sturen (zie filmpje hieronder).
Of de nieuwe vormen van technologie ook extra waarde toevoegen, verschilt per toepassing. Typen of iets aanwijzen met een muis gaat nog steeds sneller dan denken dat je karakter naar links moet bewegen, zegt Reidsman. "Het moet een extra dimensie toevoegen, of de aansturing makkelijker maken." Daarnaast kan de technologie worden toegepast binnen andere vakgebieden, bijvoorbeeld voor revalidatie.