Terwijl een groot deel van de industrie langzaam richting autokerkhof rijdt, gaat een minderheid van de autofabrikanten nog steeds volle kracht vooruit.
Bedrijven als General Motors en Chrysler hebben grote moeite het hoofd boven water te houden, tegelijkertijd zijn er vanuit de auto-industrie ook positieve signalen te horen. Zo was 2008 voor Ferrari het beste jaar ooit en deed ook Porsche goede zaken, mede dankzij slimme handel in opties van Volkswagen. Tijdschrift Fortune riep Porsche-ceo Wendelin Wiedeking begin dit jaar zelfs uit tot Europees businessman van het jaar. Hebben exclusieve automerken de wind mee? Als dat zo is, komt de Nederlandse introductie van het luxe automerk Infiniti, de tegenhanger van de Lexus, precies op tijd. In januari werd in Rotterdam een eerste showroom rond het merk geopend, half maart volgt een tweede in Amsterdam. Over 15 maanden zal ook een hybride versie van het automerk in Nederland te koop zijn, waarmee het merk wil inspringen op de marktontwikkelingen. Woordvoerder Mike Belinfante van Infinity-vertegenwoordiger AutoBinck: "Infiniti is in de VS al 20 jaar een succesvolle dochter van Nissan, de tijd is rijp voor een Europese introductie. Die beslissing is al een aantal jaren geleden genomen trouwens, ver voordat de crisis begon, maar we hebben nog steeds vertrouwen op een goede afloop. We nemen de tijd voor de introductie, die niet is bedoeld om direct hoge verkopen te genereren, maar vooral om het merk goed te positioneren."