Venetië was vroeger het toneel voor Shakespeare, tegenwoordig wordt de stad van de liefde steeds vaker gebruikt als reclamezuil. Zo wordt het in de nabije toekomst mede mogelijk gemaakt door Coca-Cola.
Frisdrankenfabrikant Coca-Cola helpt Venetië uit de financiële nood. Het bedrijf mag in ruil voor 2,1 miljoen euro vijf jaar lang tientallen frisdrankautomaten plaatsen in de historische stad. Het nieuws heeft vooral in de stad zelf voor grote ophef gezorgd. Een plaatselijke krant kopte: "Venetië in de uitverkoop". Volgens burgemeester Massimo Cacciari is het geld nodig voor onderhoud en restauratie van de vele monumenten in de historische stad.
Het is niet de eerste keer dat de Italiaanse stad zich laat sponsoren, eerder al werden restauratieprojecten gefinancierd door bedrijven als Lancia, Swatch, Replay en Bulgari. Daarnaast waren in het verleden grote reclame-uitingen te zien op bekende locaties. Bijvoorbeeld één van Rolex op het San Marcoplein en één van Dolce & Gabbana boven het Grande Canal (zie foto).
Volgens Alessandro Magnoni, general affairs director van Coca-Cola Italië, hoeft niemand echter te vrezen dat Coca-Cola het stadsbeeld in Venetië gaat beheersen. Hij heeft het over ‘discreet geplaatste automaten' met ‘non-invasive designs'.