Neergaande conjunctuur? Voeg u in de aloude Nederlandse traditie: op handelsreis. Premier Balkenende zette afgelopen week met ruim 50 Nederlandse bedrijven de handelstoon in Brazilië.
BV Nederland mag het dan economisch zwaar te verduren hebben, één ding is het nog steeds niet verleert: reizen. Geen land stuurt zoveel handelsmissies op pad als Nederland. Onlangs gingen Balkenende en verkeersminister Eurlings op de koffie in Brazilië, een land met een enorme afzetmarkt. Niet voor niets investeren wij jaarlijks ruim 11,1 miljard euro in het voor ons belangrijkste exportland van Zuid-Amerika.
Een handelsmissie is geen reis waar bedrijven aan deelnemen om elders te plukken wat er maar te plukken valt. Tijdens de reis naar Brazilië spraken Balkenende en Eurlings met Brazilië's president Da Silva over – u raadt het al – de aanpak van de mondiale kredietcrisis. Ondertussen babbelden meereizende topmannen uit Nederlandse bedrijven over mogelijke samenwerking op het gebied van luchtvaart, zeehavens, scheepsbouw, transport en logistiek. Want, zo gaat dat met handelsmissies: praten, markt onderzoeken, oriënteren, netwerken. Soms spijkers met koppen slaan, maar meestal betaalt een handelsmissie zich pas later terug. Een handelsmissie heeft ook nog een andere prettige nevenbijkomstigheid: netwerken met de Nederlandse handelspartners onderling. Er zijn zelfs bedrijven (namen noemen we niet) die zeggen meer tijd te hebben om zakelijke gesprekken met collega's te voeren tijdens een handelsmissie, dan thuis op de zaak.
Subsidies
Iedereen spint garen bij handelsmissies. Daarom heeft de Nederlandse overheid allerlei subsidies en gunstige regelingen voor de ondernemende manager die wil kijken wat er nog meer in de wereld te koop is (http://www.internationaalondernemen.nl/). Deelnemers van een handelsmissie geven gehoor aan een aloude vaderlandse traditie. Nederland heeft een naam hoog te houden op het gebied van handelsmissies, het was het eerste land dat handel dreef met Bhutan en recentelijk met Noord Korea. En waarom ook niet. Als in eigen land de markt verzadigd is, wordt het tijd om de bakens verzetten.
Zo doet de handelsmissionaris dat
Laat je uitnodigen
Paul Tjia – senior consultant GPI
"Noord Korea is een ontoegankelijke markt. Je komt er alleen binnen op uitnodiging. Juist voor de ICT is Noord Korea een lastig land: bedrijven hebben bijvoorbeeld geen website. Er is geen ambassade van Noord Korea in Nederland. Voor mij dient een handelsmissie vier doelen: marktoriëntatie, kennismaken met handelspartners, investeringsmogelijkheden onderzoeken en wederzijdse informatie-uitwisseling."
Hard werken
Gideon de Jager – directeur Wevab, partner Codema (tuin- en glasbouw)
"Turkije biedt veel kansen voor tomatenkwekers. Zo maken ze in Turkije gebruik van geothermiek, een energietoevoermethode die gebruik maakt van de warmte van de aarde. Daardoor zijn er geen fossiele brandstoffen meer nodig. Ik heb in Turkije goede zaken gedaan. Een handelsmissie is geen snoepreisje. Vijf uur 's morgens op en elf uur 's avonds pas klaar. Maar dan heb je ook wat. Want de Nederlandse markt is voor de tuinbouw verzadigd, het wordt tijd voor schaalvergroting."
Eerst zaaien
Robert Deurholt – Algemeen directeur HORS (o.a. Scheepsbouw en – reparatie)
"In Rusland ligt een markt voor de scheepsbouw. Binnenkort moeten van de Russische binnenvaartvloot 5.000 schepen vernieuwd worden en er is een enorme toeloop op luxe jachten. Er komen dan ook veel gelukzoekers af op Rusland. Maar dat is een verkeerde insteek voor een handelsmissie. Je moet niet de intentie hebben meteen zaken te doen. Zo drijven Russen geen handel, in Rusland bouw je contacten op. Je moet er heengaan als een boer: eerst zaaien, later pas oogsten."
Leer
Jan Bout – voorzitter raad van bestuur Royal Haskoning
"Een handelsmissie in het kielzog van het prinselijk paar biedt extra perspectieven. Maar verder gaan leden van het koninklijk huis en deelnemers van een handelsmissie ieder hun eigen gang. Je moet tijdens een handelsmissie niet meteen de markt op willen gaan. Je kunt je beter rustig oriënteren en proberen je eigen positie te versterken. Je kunt veel leren tijdens een handelsmissie. En je krijgt betere informatie dan de adviezen van peperdure adviseurs in eigen land."