Nieuwe media zijn hot. Maar welke kunt u nou het best inzetten bij uw nieuwe reclamecampagne? En kent u eigenlijk wel alle mogelijkheden?
Twitter kennen we nou wel. Apps zijn redelijk ingeburgerd en de meeste managers weten ook wel wat een QR-code is. Maar zodra marketeers gaan gooien met termen als RFID, building mapping en 3D advertising haken velen van ons af.
Ongemerkt laten we zo mooie kansen liggen. Marco van Keijzerswaard, eigenaar van reclamebureau Parel en Moer vindt dat zonde. ‘Veel bedrijven hebben geen idee van wat er mogelijk is op het gebied van nieuwe media. Klanten vragen ons vaak om iets te maken op basis van wat ze al kennen. Dat is logisch, maar als je weet wat er allemaal kan, kijk je veel breder.’
Concept-ontwikkelaars als Van Keijzerswaard denken bij het ontwerpen van een reclamecampagne vooral aan effect en bereik, pas daarna komt de uitvoering. ‘Maar klanten denken vaak andersom. Die zien iets op internet of in een winkel en vragen ons of wij dat kunnen maken. Dat is prima, maar als je niet alle mogelijkheden van nieuwe media kent, beperk je jezelf als bedrijf wel.’
Future Quartet
Parel en Moer lanceerde daarom een website die demonstreert hoe reclamemakers nieuwe media toepassen. Tegelijkertijd werd een ouderwets kwartetspel op de markt gebracht waarmee de spelers alle vormen van nieuwe media kunnen verzamelen. ‘Op FutureQuartet.com staan tientallen reclamevideo’s die op een aansprekende manier laten zien hoe nieuwe media kunnen worden gebruikt. Je kunt er ook het kwartetspel bestellen.’
Zo zien we als voorbeeld van guerilla marketing een filmpje waarin de makers van Kitkat met slechts twee emails aan Nederlandse media een gigantische hype weten te creeëren. Onder het kopje building mapping vinden we een video die laat zien hoe Ralph Lauren de gevel van een kantoor omtovert in een catwalk. Bij RFID zien we schoenen waarin een chip zit, die aan Twitter of Facebook kan doorgeven waar je bent en wat je doet.
‘De ontwikkelingen in de nieuwe media gaan snel. De website bestaat nu uit enkele tientallen video’s, maar dat zullen er de komende jaren steeds meer worden. FutureQuartet kan zo uitgroeien tot een inspiratiebron voor marketeers. Het kwartetspel is grappig, maar ook educatief. Leuk voor de feestdagen bijvoorbeeld.’
Nieuwe media woordenboek
MT zette de belangrijkste begrippen uit de nieuwe media op een rij:
# Augmented Reality
Technologie waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar gecombineerd worden. Bijvoorbeeld een laag over het beeld van een fotocamera, die informatie geeft over wat er door de lens te zien is.
# QR-code
Code van vierkante blokjes die met een smartphone kan worden gescand, en die vervolgens linkt naar een website.
# Building Mapping
Het projecteren van (bewegende) driedimensionale beelden op gebouwen.
# Guerilla Marketing
Op een slimme manier en met weinig geld veel media-aandacht trekken voor een product of merk.
# Social Media
Websites waar grote groepen mensen zakelijk of persoonlijk netwerken, en informatie delen.
# Premiums
Kadootje dat mensen krijgen bij het afnemen van een bepaald product of dienst.
# Crowdfunding
Grote groepen mensen bewegen om een klein bedrag te geven aan een bepaald project.
# Crowdsourcing
Zoveel mogelijk mensen aanzetten om op een bepaald moment op een bepaalde plek iets aparts te doen.
# Interactive Ads
Advertenties die onmiddellijk actie vragen van de kijker of lezer.
# 3D Advertising
3D-effecten die de boodschap van een advertentie meer doen opvallen.
# RFID
Het toevoegen van een chip aan een product zodat het kan worden gevolgd.
# Apps
Software die speciaal is ontworpen voor mobiele telefoons en tablets.
Lees ook:
- Creatief met QR
- De social media encyclopedie
- Guerilla marketing om van te smullen
- Wel of niet op Facebook
- 11 x adverteren in de nieuwe eeuw