Beacons zijn the next big thing voor de fysieke retail, maar waarom? 'Hierdoor kan offline wat online al jaren een feit is.'
Passanten worden klanten dankzij beacons, zegt Ate van der Meer (foto) van het digitale bureau Snakeware. Beacons zijn apparaatjes die een signaal uitzenden dat opgepikt kan worden door smartphones (lees onze volledige uitleg). Snakeware introduceerde eerder dit jaar een eigen platform rond beacons, genaamd Lightcurb, waarop retailers zich kunnen aansluiten. Het idee is dat winkeliers dankzij de apparaatjes notificaties kunnen sturen als een consument in de buurt van een beacon loopt. Hoe zit dat? 5 vragen aan Ate van der Meer van Snakeware:
Waarom zijn beacons interessant voor retailers?
Van der Meer: 'Met een beacon kan je verschillende soorten boodschappen uitzenden, op basis van voorwaarden als afstand, tijd of zelfs temperatuur, maar ook persoonlijke interesses. Denk aan een ijscoman die bij 25 graden een aanbieding voor zijn producten uitstuurt. Een voorbeeld uit Sneek is Café De Walrus, dat 's ochtends een aanbieding van een kop koffie naar voorbijgangers zendt, terwijl 's avonds de dinerkaart wordt aangeboden. Een retailer kan dankzij deze technologie meer een 1-op-1-relatie opbouwen met klanten, zeker als er ook persoonlijke informatie uit sociale media wordt gekoppeld. Hierdoor kan offline wat online al jaren een feit is. Wij hebben een oplossing ontwikkeld waarbij verschillende winkeliers zich in één applicatie kunnen verenigen. Klanten krijgen via die app, die is gebouwd door Alledaags, dus notificaties van verschillende partijen, gebaseerd op hun locatie. Hoe meer partijen meedoen, hoe succesvoller de applicatie wordt. Het versterkt elkaar.
Zit de consument te wachten op dit soort prikkels?
'De consument is nog afwachtend. Ze vinden het interessant, maar willen inderdaad niet overspoeld worden met aanbiedingen. Als retailer moet je voorzichtig zijn met zenden, dit moet geen nieuwe vorm van spammen worden. De Bijenkorf kan zijn hele filiaal behangen met beacons, maar als die tegelijkertijd notificaties uitzenden, wordt de klant overprikkeld. Consumenten kunnen ratings geven en in de applicatie zien welke winkels, musea of locaties in de regio een beacon in gebruik hebben. Het is idee is dat de applicatie zo een soort reisgids van de omgeving wordt. Als mensen hun Facebook en Twitter koppelen, kunnen we zelfs notificaties afstemmen op persoonlijke voorkeuren. Een boekenlezer krijgt dan bijvoorbeeld geen aanbiedingen over films. We dwingen gebruikers echter niet om hun sociale accounts te koppelen, we willen het laagdrempelig houden.'
Wat is het voordeel ten opzichte van (de nooit echt doorgebroken) QR-codes?
'Het nadeel van QR-codes is dat ze alleen op kleine afstand werken en dat consumenten zelf actie moeten ondernemen om er voordeel uit te halen. Een QR-code moet je via een speciale applicatie scannen om te activeren, terwijl je bij beacons notificaties kan krijgen als je er 'slechts' voorbij loopt. Er zijn dus enkele stappen tussenuit gehaald. Bij locatiebepaling hebben beacons ook een voordeel boven gps, want beacons zijn veel nauwkeuriger. Dat is noodzakelijk, want je wil als winkelier zeker weten dat een klant voor een bepaald schap staat. Gps is tot op enkele meters nauwkeurig, terwijl een beacon zowel op korte als lange afstand werkt, tot op 70 meter. Dankzij deze technologie wordt je mobiele telefoon zo langzaam maar zeker écht een persoonlijke assistent, die her en der signalen oppikt van beacons en vervolgens wordt gevoed met data uit de cloud.'
Waar zit jullie belang?
'Achter iedere notificatie van een beacon zit een website, waar consumenten naar worden doorverwezen. Het is de website van de retailer zelf en die is niet altijd even goed of optimaal zichtbaar op mobiele apparaten. Ons indirecte businessmodel is in dit geval dat we de websites verbeteren voor klanten, de plus zit voor ons dus in de randdiensten. We hebben een flinke investering gedaan in dit project, in totaal gaat het om een dikke ton. Maar we gaan er vanuit dat de markt voor de online producten die wij aanbieden zich vanzelf verder gaat ontwikkelen, dankzij de tools en hardware die we rond beacons aanbieden.'
Wat gebeurt er als Apple nog meer inzet op beacons?
'Apple was de aanleiding voor ons om hierop in te zetten, omdat het bedrijf de technologie opgepikt lijkt te hebben. Wij hebben er onze eigen draai aan gegeven en zelf bijvoorbeeld hardware ontwikkeld, samen met Dog Back Design Solutions. Verder hebben we de werkwijze van Apple aangehouden, maar onze beacons werken niet alleen met iOS, maar ook met Android. We zijn toch wat bang dat Apple op een gegeven moment wil dat alles via hun kassa verloopt, daarom wedden wij op twee paarden. Tegelijkertijd zal het ook goed zijn als Apple nog meer inzet op beacons, want dat betekent dat de technologie breder zal worden geaccepteerd.'
Uitlegfilmpje over Lightcurb van Snakeware:
Meer over retail:
-
Een uitleg over beacons in 8 bakens
-
Deze 7 retailers zijn wél succesvol
-
Wat iedere fysieke retailer moet weten