Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slecht behandelde sollicitant is wraaklustig

Bedenk voor u een sollicitant afwijst goed na, want uw besluit kan invloed hebben op uw omzet. Pardon? Nee, dat is geen grap, sommige afgewezen werkzoekenden nemen geen dienst of product meer af van de onderneming in kwestie.

Een kwart van de werkzoekenden vindt dat ze slecht behandeld worden door een potentiële nieuwe baas. Dat kost bedrijven hun goede naam en erger nog: omzet. Uit onderzoek van het Britse Capital Consult blijkt dat 53 procent van de werkzoekenden geen producten of diensten af zal nemen van een onderneming waar ze een slechte ervaring mee hebben gehad. Nooit meer.

Daar blijft het niet bij. Bijna een derde van de ontevreden werkzoekenden vertelt drie tot vijf anderen over hun slechte ervaring, een kwart vertelt het aan meer dan zes mensen, een tiende aan tien anderen en één procent gaat zelfs zover om het bedrijf op internet aan de schandpaal te nagelen.

De belangrijkste grieven van werkzoekenden betreffen gebrek aan communicatie. De helft baalt ervan dat er geen reden gegeven werd voor een afwijzing; de andere helft is vooral geïrriteerd over het uitblijven van feedback op het sollicitatiegesprek. De helft van de werkzoekenden krijgt niet eens een ontvangstbevestiging van hun sollicitatie, iets dat als ronduit onbeleefd wordt beschouwd. Nog een veelgenoemde grief was het moeten beantwoorden van niet ter zake doende of stomme vragen tijdens het sollicitatiegesprek of het uit moeten voeren van irrelevante testen.

Bron: Managers Online

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.