Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Schud die bescheidenheid van u af

Ook zo bescheiden over uw succesvolle bedrijf? Deel inspirerende ideeën, grenzeloze ambities en grote successen met de buitenwereld. Hoe? Simpel, met een bedrijfsblog.

 

Het fenomeen bloggen bestaat alweer ruim tien jaar. Voldoende om ingeburgerd te raken, inmiddels. Toch zijn er nog steeds maar weinig bedrijven die het middel actief inzetten in de communicatie naar hun klanten en overige relaties. Reden? Bloggen is tijdrovend, levert niet directe salesresultaten op en wordt als risicovol beschouwd. De afdeling communicatie heeft door het karakter van tweerichtingsverkeer immers niet altijd de volledige controle over de inhoud. Terwijl het blog toch een goede katalysator is voor extra naamsbekendheid.

Haal het schild rond uw bedrijf weg

Kom, wees niet te bescheiden. Geef de buitenwacht eens een kijkje in de keuken van het prachtige bedrijf waarvoor u werkzaam bent. Zo'n corporate weblog levert namelijk wel degelijk iets extra’s. Jort Possel, Marketing & Communication Director van adviesbureau Accenture, realiseerde zich dat vijf jaar geleden al. De consultancy- en servicesorganisatie was in 2005 een van de eerste bedrijven in ons land met een blogpodium op de eigen website. Possel legt uit waarom. “Wij bivakkeren als bedrijf in een people business. Mensen kopen niet van corporate logo’s of een blokje tekst op een website. Mensen kopen van mensen. Een corporate weblog is een prachtig middel om het schild rondom je bedrijf weg te halen en klanten, relaties, journalisten en geïnteresseerden met je eigen medewerkers in contact te brengen.”

Real time communiceren

En zo zijn er meer redenen die voor een corporate weblog pleiten. Veel bedrijfswebsites kampen met teruglopende bezoekersaantallen, zegt Possel. Ze zijn statisch, saai en worden nauwelijks ververst met nieuwe informatie. Bezoekers die wel de moeite nemen om even een kijkje te nemen, klikken bovendien meestal snel weer weg.

Daarnaast hebben Hyves, Twitter en Facebook gezorgd voor een groeiende behoefte aan real time communicatie. We zijn enorm gewend geraakt aan snel en direct communiceren. Een website doet dat niet, een weblog wel.

Betekent dit nu dat iedere marketing- en communicatiemanager onmiddellijk met de directie om tafel moet om dit gedaan te krijgen? Nee, zegt Possel stellig. “Doe het niet omdat je hip wil zijn. Niet elke onderneming is rijp voor een blogpodium. Een vraag die je momenteel vaak hoort galmen op marketingafdelingen is: Twitter, moeten we daar niet iets mee gaan doen? Dat is dus de verkeerde insteek. Vraag jezelf als manager af of je bereid bent om de transparantie te bieden die je zegt te gaan bieden. Verwijder je straks bijvoorbeeld reacties met kritiek? Dan val je als bedrijf snel door de mand.

Wie schrijft?

Nog een puntje van aandacht in de aanloopfase: waar gaat u eigenlijk over schrijven? Een aaneenschakeling van bedrijfsnieuwtjes is weinig verrassend en evenmin relevant. Breng de beleidsterreinen en onderwerpen die voor vakcollega’s en klanten interessant zijn in kaart en zoek daar vervolgens de juiste medewerkers bij die hierover willen bloggen.

Denk aan de leaders van het bedrijf. Mensen die enthousiast zijn en over voldoende communicatieve vaardigheden beschikken. Bij Accenture kijkt er zo nu en dan iemand van de afdeling marketing en communicatie over de schouders van de bloggers mee. Van censuur is volgens Possel echter geen sprake. “Zie het meer als faciliteren. We hebben iemand die even checkt of alles klopt en of er ergens misschien nog een plaatje bij moet. In vijf jaar tijd hebben we slechts drie keer een reactie verwijderd of iets gewijzigd aan een blogpost. Dat bewijst dat je als manager best een beetje vertrouwen kunt hebben in je eigen medewerkers.

Naast het feit dat een blogpost relevant moet zijn stellen we slechts drie voorwaarden aan onze bloggende collega’s. Geen namen van klanten noemen, geen interne documenten gebruiken als informatiebron en geen schuttingstaal. Daar zijn eigenlijk nooit problemen over.”

De resultaten

Voor een directe omzetgroei of extra bezoekersaantallen heeft het corporate weblog niet gezorgd. Toch ziet Possel wel duidelijk voordelen. Vooral – en dat mag opvallend genoemd worden – in de offline wereld. “Wat opvalt, is de enorme stroom aan reacties van onze senior executives die het klantcontact hebben. Journalisten, relaties en potentials sturen medewerkers een mailtje of spreken ze op evenementen en bijeenkomsten aan over een bepaalde visie die ze in de blogposts hebben neergezet. Dat leidt tot interessante nieuwe contacten. Op het gebied van merkbekendheid en merkkennis heeft het blog ons de afgelopen vijf jaar dus duidelijk voordeel opgeleverd.

Lees meer:

Lees meer informatie over social media in het boek "Twitteren op je werken – en andere mogelijkheden van social media voor interne communicatie". Ook interessant: "Het merk is dood, leve het merk"

Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De beste ICT-bedrijven van 2010. Koop de gids online, binnen een dag in huis!