Een stijging van het salaris stimuleert de beloningscentra in de hersenen van mensen, zelfs als de prijzen van producten net zo hard stijgen. Dat hebben Duitse wetenschappers ontdekt. Een zogenoemde 'geldillusie' dus.
Onderzoekers van de universiteit van Bonn lieten 18 mensen in een computerspel fictieve goederen kopen met verschillende salarissen. Ondertussen werden er hersenscans van de proefpersonen gemaakt om te zien hoe hun hersenen reageerden op het loon dat ze ontvingen, zo schrijft Nu.nl.
Geen koopkracht
In sommige rondes van het spel hadden deelnemers aan het experiment vijftig procent meer geld te besteden dan in andere rondes. Als ze dat hogere loon ontvingen, werden de prijzen van de goederen echter ook met vijftig procent verhoogd. De bestedingsruimte van de mensen bleef dus hetzelfde. Toch reageerde hun brein euforisch op het hogere salaris. Er werd veel meer activiteit gemeten in zogenaamde beloningscentra van hun hersenen, die ook actief worden bij verslavingsgedrag.
Geldillusie
De onderzoekers noemen dit ook wel de ‘geldillusie' – het verschijnsel dat mensen meer gericht zijn op de hoeveelheid geld dan op de koopkracht ervan. "Vroeger waren economen sceptisch over het bestaan van dit fenomeen. Maar door dit soort gedragsonderzoek is die visie aan het veranderen", aldus hoofdwetenschapper Armin Falk in de Britse krant The Independent. "Het blijkt dat mensen een stijging van hun inkomen altijd als positief beschouwen, zelfs wanneer de prijzen even hard stijgen en hun koopkracht niet toeneemt."