Niemand minder dan topontwerper Jason Castriota buigt zich tegenwoordig over de tekentafel van Saab. Het eerste exemplaar van zijn hand komt eraan.
De 36-jarige Castriota is aangesteld als hoofd van de ontwerpafdeling en neemt zitting in het managementteam. Zijn taak wordt het helpen definiëren van de strategie voor nieuwe modellen.
Castriota maakte furore met ontwerpen zoals de op de Enzo gebaseerde Ferrari P4/5 en de 599 GTB Fiorano, de Maserati GranTurismo, de open Rolls-Royce Hyperion, de Maserati Birdcage 75th conceptcar en de Bertone Mantide. Met het binnenhalen van het jonge talent geeft Saab en Spyker-topman Victor Muller een nieuwe impuls aan zijn Zweedse automerk.
Geen kleine jongen dus, deze Amerikaans-Italiaanse ontwerper, die bijna klaar is met het tekenen van zijn eerste Zweedse auto: de nieuwe Saab 9-3, die in 2012 wordt gepresenteerd.
Terug naar roots
Aerodynamica speelt een grote rol bij de nieuwe bolide, die er sportief en onderscheidend uit zal zien. “Het is absoluut cruciaal dat deze auto een goede look krijgt,” zegt Castriota. Volgens de ontwerper gaat Saab met de 9-3 terug naar zijn roots. Wat mogelijk is nu het bedrijf niet langer rekening hoeft te houden met de grotere machinerie waarvan het bij GM deel uitmaakte.
Victor Muller is zeer te spreken over de tekeningen. “Het 9-3 ontwerp is grotendeels klaar en is absoluut spectaculair”. De nieuwste bolide is geïnspireerd op de luchtvaart en 'Swedish clean'.
Volgens Saab-bestuurder Jan Åke Jonsson zal Castriota een sleutelrol gaan spelen in het op de kaart zetten van de innovatieve traditie van Saab, nu het bedrijf zijn weer terugkeert naar zijn roots. Castriota heeft zijn eigen design-team meegenomen en is verantwoordelijk voor zowel exterieur als interieur design.
Gerelateerde artikelen: