Ryanair haalde alsnog een winst van ruim 1,3 miljard euro in het afgelopen boekjaar, dat loopt van maart 2016 tot maart 2017. De vliegtuigmaatschappij moest eerdere verwachtingen naar beneden bijstellen, vanwege de lage ticketprijzen, de koers van de Britse pond en mogelijke aanslagen. CEO Michael O’Leary laat aan het FD weten dat ‘beleggers op hun hoede moeten zijn voor de risico’s van de brexitonderhandelingen en mogelijke nieuwe veiligheidsincidenten in Europese steden. Die kunnen het consumentenvertrouwen schaden en de last-minute boekingen beïnvloeden.’
Grootste luchtvaartmaatschappij in Europa
Meerdere vliegtuigmaatschappijen hebben last van de dalende ticketprijzen, maar Ryanair houdt zich staande. Hoe doen ze dat? In een eerder artikel van MT magazine wordt beschreven hoe CEO Michael O’Leary de luchtvaartmaatschappij uitbouwde tot de grootste in Europa. Het bedrijf verwacht te groeien naar 200 miljoen passagiers in 2024. Dat probeert O’Leary door middel van een doordachte marketing- en mediastrategie. Wanneer je journalisten nooit een kans geeft om je te interviewen, zitten ze geheid in de zaal wanneer je een persconferentie geeft, zo ondervond ook de redactie van MT onlangs. Daarnaast werkt de tax die Ryanair overal op heft aanlokkelijk, want als het zo ongemakkelijk is moet het wel heel goedkoop zijn. De klant die zo redeneert, is bij de budgetvechter inderdaad goedkoper uit. En daar rekenen ze op. O’Leary verzint steeds nieuwe manieren om klanten te trekken, dat lijkt te werken.
Lees het achtergrondverhaal van Ryanair.