Vanaf 1 januari is Ronald van Liemt (39) hoofd sponsoring bij Aegon Nederland. Hij is afkomstig van ATP, waar hij het sport- en sponsorbeleid voor zijn rekening nam, een combinatie die ook in zijn nieuwe functie terugkomt.
Heeft u moeten aantonen hoeveel u van sport houdt?
"Dat was niet het belangrijkste criterium, maar ik hou er wel van en heb zelf ook een sportachtergrond. Sport staat hier prominent in de aandacht, maar het gaat ook breder dan dat. Aegon ondersteunt ook culturele en maatschappelijke projecten."
Hoe kwamen ze bij u terecht?
"Via het netwerk ben ik gevraagd om op gesprek te komen, de functie is nieuw binnen Aegon Nederland. Ik was zeer vereerd en daarnaast blij dat de portefeuille sponsoring werd uitgebreid met Ajax, een groot nationaal en internationaal sponsorship."
Wat is er zo leuk aan?
"Sponsoring an sich vind ik een leuk vakgebied, het is mijn liefde. Je communiceert vanuit het merk met verschillende doelgroepen en komt in aanraking met interessante partijen."
Waar gaat uw aandacht naar uit?
"Vanaf 1 juli sponsoren we Ajax, dat heeft een hoge prioriteit, want het is een nieuwe start. Verder wil ik de eerste maanden de bestaande sponsorships inventariseren en beoordelen, om te kijken wat er, indien nodig, moet worden veranderd, toegevoegd of verbeterd."
Moest u fan worden van Ajax voor de functie?
"Ajax is al mijn favoriete club. Mijn eerste liefde was HFC Haarlem, maar op je 12e word je toch meer aangetrokken door een club als Ajax, PSV of Feijenoord."
Hoe was uw eerste dag?
"Ik heb koffie gehaald voor mijn collega's, dat leek me een eerste goede daad. Verder was het een interessante oriëntatiedag. Ik heb met mijn directe collega's de complete portefeuille van sponsoring op hoofdlijnen doorgenomen."
Jullie doen onder andere voetbal, de KNSB en de roeibond. Niet bang voor overkill?
"Het gevaar bestaat dat je onvoldoende aandacht schenkt aan specifieke sponsorships. Dus moet je duidelijke doelen per contract vastleggen. Het maximum aan sponsoring is moeilijk te bepalen, belangrijker is hoe je ermee omgaat."
Wat wilt u over twee jaar bereikt hebben?
"Alle sponsorships moeten dan optimaal geactiveerd zijn. We moeten betrokken zijn en ze op een authentieke manier benaderen, door ook in mindere tijden voor onze partners klaar te staan."
Met betrekking tot Ajax begint u dus op een prima moment.
"Sport kent hoogte- en dieptepunten, de laatste jaren gaat het sportief inderdaad niet erg goed met Ajax. Maar de naam Ajax staat nog steeds hoog aangeschreven in Europa en met die uitstraling gaan we de markt op."