Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reorganisatie maakt ziek

De helft van de Nederlandse werknemers heeft de afgelopen twee jaar een reorganisatie meegemaakt. En dat levert aardig wat spanning op de werkvloer op.

De bij economen breedgedragen gedachte is dat reorganisaties bedrijven gezonder maken. Uit onderzoek van Anton Cozijnsen, hoogleraar verandermanagement aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, blijkt het tegendeel. Van de door hem onderzochte 144 reorganisaties liep 70% uit op een mislukking.

“Na ruim twee jaar blijkt dat de beoogde doelen niet zijn gehaald: op de afdeling wordt bijvoorbeeld helemaal niet efficienter gewerkt, of de dienstverlening is niet verbeterd,” vertelt hij in Psychologie Magazine.

Hij denkt dat dit vooral komt doordat werknemers letterlijk ziek worden van reorganiseren. Een reorganisatie levert een hoop machtspelletjes op, waarvan afschuiven, indekken en roddelen de voornaamste zijn.

Lees verder bij Intermediair.nl

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.