Farid Tabarki (36) werd in 2012 door zijn collega’s verkozen tot Trendwatcher van het Jaar. Vanuit zijn Studio Zeitgeist speurt hij naar de grote bewegingen onder de oppervlakkige verschijnselen, naar de trends die maken welke kant we opgaan met economie en samenleving.
Het ondernemen is hem niet helemaal vreemd. ‘Van moederskant zaten er slagers in de familie, kleine zelfstandigen. Via mijn vader stam ik waarschijnlijk af van Tunesische piraten. Tabarka, aan de Middellandse Zee, was vroeger een berucht zeeroversnest. Ook ondernemers, maar dan anders.’
Altijd verbeteren
‘Ondernemen is per definitie een sprong in het diepe,’ filosofeert Tabarki. ‘Je zoekt mogelijkheden, je schept kansen, je neemt het risico.’ Het fascineert hem hoe ondernemers alsmaar bezig zijn met het verbeteren van de omgeving. ‘Is ergens behoefte aan, dan creëren ze het. Werkt iets niet goed, dan ze verbeteren het. Is iets te duur, dan maken ze het tegen lagere kosten.’
Dat ondernemerschap is voor Tabarki niet voorbehouden aan het bedrijfsleven. ‘Ook bij overheden en in maatschappelijke organisaties werken ondernemende mensen. De samenleving als geheel wordt steeds ondernemender.’ Dat is belangrijk, vindt hij want alleen langs die weg kunnen we de grote uitdagingen aanpakken waar we voor staan.
Jong talent
Het is een fantastische tijd om te ondernemen, vindt Tabarki. ‘Door wereldwijde ontwikkelingen als de klimaatverandering, de energietransitie en de digitalisering komt alles in beweging. Vertrouwde zekerheden gaan overboord. Overal om ons heen ontstaan nieuwe kansen. En dan zie je nu de wereldhandel ook nog eens opleven. Hoeveel geluk kun je hebben?’
De Nederlandse economie is volgens Tabarki goed voorgesorteerd voor de nieuwe tijd. ‘We hebben een geweldige infrastructuur, ook op het gebied van informatie en communicatie. We beschikken over ongelooflijk veel kennis en ervaring. En: we hebben een zeer hoog opgeleide bevolking.’
Jong talent is voor de economie belangrijker dan ooit. Koester dat talent, zegt Tabarki, en geef het de ruimte. ‘De ambitie en de ondernemingslust van studenten en starters, daar moeten we het van hebben.’
Welvaart en welzijn
Het thema van de Week van de Ondernemer is Groei. Tabarki legt dat op zijn eigen manier uit. ‘Groei is niet alleen meer omzet en meer winst. Groei is vooral ook: meer waarde. Groei gaat over welvaart èn over welzijn. Als het goed is, vullen die twee elkaar aan.’
De basis voor die groei ligt volgens Farid Tabarki in de regionale economieën. Want dat zijn de bouwstenen van de Nederlandse economie. ‘Neem een voorbeeld aan Groningen, Friesland en Drenthe. Zoek het onderwijs en het onderzoek op, betrek de provincie erbij. In je eentje heb je misschien te weinig slagkracht, maar samen kun je het verschil maken.’