Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

PvdA wil overleg over topinkomens

De PvdA in de Tweede Kamer wil werkgevers onder druk zetten om de hoge beloningen in de top van de ondernemingen aan te pakken. De sociaal-democraten vinden dat dit besproken moet worden tijdens overleg tussen werkgevers en werknemers in de participatietop, die binnenkort wordt gehouden.

PvdA Tweede Kamerlid Paul Tang ziet eventuele wettelijke maatregelen als een stok achter de deur bij dit overleg. Vorige week  vroeg Kees Vendrik, Tweede Kamerlid voor Groenlinks al om een debat over topinkomens. Ook zijn partij wil eventuele fiscale maatregelen niet uitsluiten.

Rol voor or
Woensdag debatteert de Kamer over een brief die minister Wouter Bos en staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën hebben gestuurd. Die wijzen een extra belasting op de topinkomens af. Wel zien ze een rol weggegelegd voor de ondernemingsraden, die moeten kunnen adviseren over de topinkomens, en voor de commissarissen van grote ondernemingen.

Maar de vraag is of dat zal gebeuren. Drie kwart van de ondernemingsraden houdt het beloningsbeleid van het management buiten de agenda. Voor een op de tien raden is het onderwerp zelfs geheel taboe. Dit blijkt uit het or trendonderzoek van bureau Schouten & Nelissen.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.