Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

PvdA: ouderen betalen pas vanaf 2011 mee aan AOW

De PvdA wil 65-plussers pas vanaf 2011 laten meebetalen aan de AOW. Alleen ouderen met een aanvullend pensioen van 15.000 euro per jaar of meer worden stapsgewijs belast. Wie in 2011 65 jaar of ouder is, wordt ontzien.

PvdA-leider Wouter Bos zegt dat donderdag in een interview met De Telegraaf. De maatregel staat in het conceptverkiezingsprogramma van de PvdA, dat zondag verschijnt. Het heeft als titel ’Samen sterker, werken aan een beter Nederland’.

In het voorjaar kreeg Bos felle kritiek op zijn plan om de AOW niet meer uit premies te financieren, maar uit de belastingen. Dat is volgens hem nodig om de oudedagsvoorziening ook in de toekomst betaalbaar te houden. Deze zogeheten fiscalisering betekent dat 65-plussers ook moeten gaan meebetalen aan de AOW. Nu zijn zij daar nog van vrijgesteld.

De belangrijkste aanpassingen zijn dat de maatregel pas in 2011 ingaat, dat hij niet telt voor degenen die dan al AOW-gerechtigd zijn en dat de fiscalisering pas begint bij een aanvullend pensioen van 15.000 euro per jaar. In de eerdere voorstellen was er nog sprake van om de grens bij 10.000 euro te leggen. De fiscalisering vindt stapsgewijs plaats. In 2011 worden ouderen vanaf de vrijstelling van 15.000 euro voor 0,6 procent belast. Het jaar erop wordt dat 1,2 procent. De heffing loopt vooralsnog op tot maximaal 2,4 procent.
Vooral oud-PvdA-minister Marcel van Dam (inmiddels geen partijlid meer) haalde fel uit naar

In het PvdA-verkiezingsprogramma wordt, zoals eerder was aangekondigd, ook voorgesteld om de hypotheekrenteaftrek te beperken tot een tarief van 42 procent. Nu kan de rente nog tegen het toptarief van 52 procent worden afgetrokken.
(ANP)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.