Het flexibele prijsmodel legt Emesa geen windeieren. Een omzetgroei van tegen de 400 procent dwingt de veilingmeesters nu wel tot een beetje temporiseren. “Anders groei je jezelf kapot.”
Ergens moeten ze iets goed doen. Niet alleen scoorde Emesa de vierde plek in de Deloitte Fast50 en werd het bedrijf geroemd als FD Gazelle, ze zijn ook nog eens de Sprout Challenger 2010. Erkenning alom dus voor de pioniers van het nieuwe veilen. De kern van het succes? “We hebben een nieuw businessmodel”, zegt algemeen directeur Marc Muller.
Met sites als VakantieVeilingen.nl, waar consumenten via een veiling zelf bepalen hoeveel ze voor een vakantie overhebben, wist Emesa een heel nieuwe markt aan te boren. Het bedrijf heeft inmiddels zo’n 75 mensen in dienst en maakte vorige jaar 1 miljoen winst bij een omzet van 13 miljoen euro. Dit jaar worden 4 tot 5 maal zoveel transacties verwacht.
Maar simpel was het niet, vertelt Muller. Zo koste het heel wat overtuigingskracht om horeca- en reisaanbieders over te halen hun producten in de markt te zetten voor een prijs vanaf 1 euro. “Vanaf 2007 konden we heel voorzichtig wat experimenteren met de overcapaciteit”, vertelt Muller. “Pas nu is de veiling voor de klant ook een volwaardig afzetkanaal.”
De sleutel zit in de uitvoering, zegt hij. “Anderen hebben vergelijkbare businessmodellen getest, maar zijn gestopt.”
Verdieping
Het veilingmodel lijkt vooral geschikt om restanten te slijten. “Maar het model is krachtiger dan dat”, vindt Muller. “We monitoren alles en weten goed wat verkoopt en niet. Daardoor kunnen we onze aanbieders ook goed adviseren. Een restaurant kreeg zo bijvoorbeeld het advies te veranderen naar een BBQ-formule. Nu zit de zaak vol.”
Consultancy is voor Muller dé manier om niet te verworden tot een wel heel platte marktplaats. “Met die verdieping en met onze strategische samenwerkingen zien we nog voldoende mogelijkheden om verder te groeien.”
In 2009 wist Emesa zo’n 15 procent van alle internetters te bereiken. “Inmiddels is dat alweer wat meer.” Het bedrijf blijft daar ook in investeren, al had het bereik, net als de omzet, al hoger kunnen zijn, stelt Muller. “We hebben onze eigen organisatie vorig jaar helemaal opnieuw ingericht. Alle posities en software zijn tegen het licht gehouden en vernieuwd. Anders groei je jezelf kapot.”
Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online