Presteren uw medewerkers niet zoals u graag had gezien? De resultaten vallen tegen en ziet u niet direct vooruitgang? Schelden werkt niet. Help ze liever op weg met deze zeven tips. Wees daarbij vooral reëel en positief.
1. Zeg het
Draai er niet omheen. Zeg specifiek wat u verwacht, waar het misgaat, en wat de gevolgen zijn.
2. Begrepen?
Check of de boodschap overkomt. Knikken is niet genoeg. Vraag liever wat ze zelf denken te gaan veranderen in de toekomst.
3. Maak een plan
Vermijd paniek of weerstand, maar geef steun. Is het te druk? Kijk naar wat te delegeren valt. Missen er vaardigheden? Organiseer een training. Bespreek ook termijnen. Wanneer moet wat veranderd zijn?
4. Geen twijfel, maar hoop
Hou twijfels voor uzelf. Spreek naar de medewerker altijd hoop uit. ‘Ik heb gezien dat je dat kunt. Dan kun je dit ook, zeker weten.’
5. Vermijd aannames
Vraag de medewerker eerst waarom hij of zij zelf denkt niet voldoende te presteren. Ligt het probleem elders? Wees dan bereid daar aandacht aan te geven.
6. Deel uw visie
Kijk waar die strookt met de visie van de medewerker.
7. Prijs vooruitgang
Medewerkers kunnen steun gebruiken. Prijs vooruitgang en wees fideel als het moeilijk wordt.
Bron: The mind gym: relationships