Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Plasterk wil meer vrouwelijke managers

Ronald Plasterk vindt dat een derde van de bestuurders en managers vrouw moet zijn. De Minister van Onderwijs, die ook verantwoordelijk is voor emancipatie, wil ook bij de overheid en in het onderwijs meer vrouwelijke managers.

In het bedrijfsleven is nu 12 procent van de managers vrouw; Plasterk zou graag zien dat dit in 2010 een kwart is. Plasterk deed deze uitspraken donderdag op een congres over personeelsmanagement in Amsterdam.

Vrouwen in het bedrijfsleven verdienen al jaren gemiddeld ongeveer een vijfde minder dan mannen. Een groot deel van het verschil is verklaarbaar, omdat mannen vaker in hogere functies werken en andere beroepen kiezen. Maar voor 7 procent is geen excuus te bedenken.

Bedrijfsleven
In het algemeen wil Plasterk dat er per jaar 2 procent meer vrouwen aan het werk komen. Dit moet leiden tot een arbeidsdeelname van 65 procent in 2010, zoals is vastgelegd in de zogeheten Lissabondoelstelingen.

Daarnaast wil de minister dat de verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen die bij de rijksoverheid werken, binnen vier jaar tijd gehalveerd worden. Plasterk gaat hier de komende kabinetsperiode aan werken, zo vertelde hij. Het bedrijfsleven zal hij op dit punt ook in de gaten houden, onder meer via de Arbeidsinspectie.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.