Sprak Picnic-oprichter Michiel Muller eerder deze maand nog van ‘een soort kerstgevoel’, de drukte bij de onlinesuper heeft inmiddels een zowat permanent karakter gekregen. Daardoor zijn er simpelweg meer mensen die boodschappen willen hebben dan Picnic kan bezorgen, zegt woordvoerder Ruben Vermijs tegen Sprout. “We zitten elke dag aan onze maximale capaciteit.”
Ondertussen stijgt ook het aantal nieuwe aanmeldingen. Volgens Vermijs melden zich bij Picnic nu elke dag ongeveer net zoveel nieuwe gebruikers als er normaal in een week bij komen. In Duitsland, waar Picnic ook actief is, is het beeld “exact hetzelfde” als in Nederland.
Meer mensen
Om de drukte aan te kunnen wil het Amsterdamse bedrijf nu honderden nieuwe mensen aannemen. Het gaat om bezorgers en mensen die boodschappen inpakken in de fullfillment centers (distributiecentra) van Picnic.
Die mensen hoeven niet weer weg op het moment dat de coronadrukte afneemt, zegt Vermijs desgevraagd. “We zoeken altijd nieuwe mensen. Onze groei werd altijd al beperkt door het aanbod.”
Klanten van Picnic kunnen tot een week vooruit bestellen, en al die ‘slots’ en bezorgmomenten worden nu telkens direct geclaimd. Een van de opties is om die termijn te verlengen, om te voorkomen dat mensen telkens achter het net vissen.
Grotere mandjes
Intern neemt Picnic de nodige gezondheidsmaatregelen tegen het coronavirus. In de fulfillment centers wordt bij alle medewerkers de temperatuur opgenomen. Overal staan handzeeppunten, en worden medewerkers aangespoord om continue de handen te blijven wassen.
Ondertussen zijn de bestellingen ongeveer een derde groter dan normaal, schat Vermijs. “Mensen bestellen toch maar wat extra conserven, waardoor de ‘mandjes’ nog veel meer worden gevuld.”
Net als bij andere supermarkten blijft de bevoorrading van Picnic zelf geen probleem, zegt Vermijs. “Alle leveranciers blijven gewoon leveren.”
Piek
Of de coronapiek wat Picnic betreft snel weer voorbij is? “Het is niet per se een zegen, zeker niet in een tijd als dit. Wat we het liefst willen is iedereen zijn boodschappen bezorgen. We hebben tenslotte ook een maatschappelijke functie. Je wil nooit elke dag op je piek werken.”
Voor Picnic waren dinsdag, woensdag en donderdag altijd wat rustigere dagen, maar die zijn volgens Vermijs nu ook volledig bezet. “Je wil op een gegeven moment dat het weer netjes verspreid wordt. Elke dag 10 procent minder zou beter zijn.”
Een voordeel voor een onlinespeler als Picnic is dat het bedrijf precies weet wat mensen bestellen. “Daar kun je exact op inkopen.”
Meer corona-nieuws:
Regering trekt tientallen miljarden uit voor ondernemers, zo ziet het reddingspakket eruit
Werknemers vanwege de coronacrisis ontslaan, is nog niet zo gemakkelijk
Wat kun je juridisch doen om je personeelskosten te verlagen als gevolg van het coronavirus?
Handzeep niet aan te slepen bij Seepje
Het laatste nieuws vind je in het liveblog