Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Philips-top krijgt extra bonus na desinvestering

De top van Philips heeft vorig jaar na de verkoop van de halfgeleiderdivisie een extra bonus ontvangen van in totaal ruim euro 1 mln, zo blijkt uit het jaarverslag dat gisteren is uitgebracht.

Deze bonus komt boven op het beloningspakket dat eerder door de aandeelhouders is goedgekeurd. De commissarissen moeten over deze extra bonus bij de aankomende aandeelhoudersvergadering van Philips alsnog verantwoording afleggen. Ingrijpen kunnen de aandeelhouders niet meer.

Deze bonus is opmerkelijk, stelt Peter Paul de Vries, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters en lid van de commissie-Tabaksblat, waaruit de gelijknamige code voor goed bestuur is gekomen. ’Het is niet voor niets dat het beloningsbeleid wordt voorgelegd aan de aandeelhouders’, aldus De Vries. ’Bovendien is het de taak van het bestuur om een goede prijs voor hun chipdivisie te krijgen. Daar past geen bonus bij.’

Kleisterlee ontving een extra bonus van euro 350.000, cfo Pierre-Jean Sivignon kreeg euro 300.000 en divisiedirecteur Frans van Houten, die na de verkoop met de nieuwe eigenaren meeging, kreeg euro 400.000 mee. ’Kleisterlee kan door deze bonus enthousiast worden gemaakt om de divisie te verkopen’, zegt De Vries.
Meer bij Het Financieele Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.