Twee procent meer omzetgroei dan de wereldeconomie en een hogere winst per aandeel. Merwin Bisseling van ABM Financial News beschouwt de strategische Vision Update van Philips als goed nieuws.
De elektronicareus presenteerde dinsdagmorgen in Londen de verwachtingen voor de komende vijf jaar, welke zijn samengebundeld in het document Vision 2015. Philips denkt ook de komende jaren te kunnen blijven groeien. "Twee procent meer omzetgroei dan de mondiale groei is de verwachting. Dat beschouwen we als goed nieuws", aldus beurskenner Bisseling. Helemaal als een verrassing komen deze cijfers overigens niet. "Philips geeft voor zijn doelstellingen bandbreedtes af. Wat opvalt in deze presentatie is dat de onderste bandbreedte wat voorzichtig is gekozen. De bovenste bandbreedte daarentegen is conform de verwachting. Mogelijk is voor voorzichtigheid gekozen, omdat onzeker is hoe het economisch herstel zich doorzet en of dit überhaupt wel gebeurt natuurlijk." In de strategische update staat verder nog vermeld dat het elektronicaconcern op een forse stijging van de winst per aandeel mikt. Twee keer sneller groeien dan de omzet, zo luidt de doelstelling.
Focus
Philips is met haar verwachtingen in ieder geval minder ambitieus dan vijf jaar geleden, toen het bedrijf de middenlangetermijndoelstellingen voor 2010 naar buiten bracht. Destijds was het streven een omzetgroei van 6 procent per jaar. Het bedrijf houdt wel vast aan de huidige productkoers, waarin de focus ligt op gezondheid, consumentenelektronica en lichtoplossingen zoals LED. Het bedrijf verwacht in met name die laatste branche de komende jaren een flinke groei te kunnen realiseren. Analisten speculeren al langer over een opsplitsing van deze drie bedrijfsonderdelen, maar daar is in de toekomstvisie van Philips vooralsnog geen ruimte. Volgens topman Kleisterlee leveren alledrie de divisies hun bijdrage op het gebied van gezondheid en welzijn, de kernbegrippen van de sinds 2007 door Philips gevoerde strategie.
Roadmap naar groei
Philips gaf vanmorgen in Londen tekst en uitleg aan de aandeelhouders over de koers die het bedrijf de komende jaren wil volgen. Iets dat het bedrijf vaker doet. “Het is gebruikelijk dat we onze aandeelhouders met enige regelmaat een roadmap voorschotelen waarin staat hoe we ons als bedrijf willen ontwikkelen de komende jaren”, aldus Philips-topman Gerard Kleisterlee. “We zijn vastberaden om verder te bouwen aan onze leidende rol op het gebied van LED-oplossingen, gezondheidszorg voor thuis en persoonlijke verzorging. Met innovaties die een wezenlijk verschil kunnen maken in de levens van mensen.” Mooie woorden van Kleisterlee, beleggers hadden er echter geen boodschap aan en reageerden teleurgesteld. Philips dook meteen na het bekendmaken van het nieuws in de rode cijfers. Het aandeel was ´s morgens de grootste daler op het Damrak.
China en Brazilië
Grote verwachtingen heeft Philips van de groei in opkomende markten. In landen als Brazilië en China is het bedrijf al jarenlang erg actief. "Recent pleegde Philips een aantal overnames in deze regio's. Zo werd het eigenaar van Shanghai Apex uit China en Wheb Sistemas en Tecso uit Brazilië", aldus Bisseling. "In 2015 wil Philips maar liefst 40 procent van haar omzet uit deze opkomende markten halen. Het bedrijf voorziet een dubbel zo sterke groei van de markt in Brazilië,China en India ten opzichte van West-Europa en Noord-Amerika. Die regio's ontlopen elkaar qua groei niet zoveel. Het ambitieuze groeicijfer van 2 procent ten opzichte van de wereldeconomie is dus echt gebaseerd op deze nieuwe regio's. Hier heb je de opkomst van de middenklasse."
Over een half jaar draagt topman Kleisterlee de leiding over aan Frans van Houten. "Die zal geen enorme koerswijzigingen doorvoeren, maar waarschijnlijk wel hier en daar wat accenten aanpassen. Welke dat zijn is nu nog moeilijk te zeggen", aldus Bisseling.