Intensive-caremonitoren die zich aanpassen aan de patiënt, hartaanvallen voorkomen en zelfs kanker voortijdig vaststellen door middel van software. Het zijn voorbeelden van wat Philips nu al kan met behulp van artificial intelligence (AI). Op de consumentenmarkt probeert de multinational in alles te voorzien dat een patiënt nodig heeft. Medisch advies op afstand en techniek die je slaap monitort. Maar ook slimme tandenborstels die je gebit leren kennen en je advies geven met behulp van gegevens van je tandarts.
Context van de patiënt begrijpen
Volgens Jeroen Tas, chief innovation and strategy officer, focust Philips zich nu op twee gebieden binnen de gezondheidszorg. ‘Een beter begrip van de patiënt ten eerste, daarnaast willen we de zorg optimaliseren’, legt Tas uit. Met het beter begrijpen van een patiënt doelt hij vooral op het in context kunnen plaatsen van een situatie. Als iemand op de intensive care ligt met hartproblemen, wordt via monitoren de bloeddruk, ademhaling en hartslag gemeten. ‘Maar we kunnen een patiënt beter helpen als we meer informatie over zijn situatie hebben. Onder andere de genetische informatie, mentale en fysieke gesteldheid, (leef)gedrag en klinisch verleden. Die informatie kan de monitor interpreteren, waardoor er misschien een andere diagnose gesteld wordt dan wanneer je dit als arts niet zou weten.
Ook in minder schrijnende situaties kan AI je gezondheid ondersteunen. De eerdergenoemde ‘slimme’ tandenborstel bijvoorbeeld. Die poetst niet alleen je tanden, maar houdt ook de informatie over je mond bij. En koppelt het vervolgens aan gegevens van je tandarts, zodat je misschien op een betere manier gaat poetsen. De tandarts is hiermee ook geholpen. ‘We zijn ook bezig met ondersteuning voor zwangere vrouwen’, aldus Jeroen Tas. ‘We proberen potentiële problemen van tevoren al te zien en daarmee de vrouw te ondersteunen. Na de geboorte willen we kijken hoe we de moeder kunnen helpen om inzicht te geven in de ontwikkeling van de baby.’
Optimaliseren van de zorg
Wanneer er beter inzicht bestaat in de situatie van een patiënt, kan ook de zorg worden geoptimaliseerd. ‘Dat is ons tweede focuspunt’, legt Tas uit. Philips biedt in steeds grotere mate ‘connected devices’ aan, apparaten die zijn aangesloten op het internet. ‘Daarmee kan de informatie die gemeten wordt bij een patiënt doorgecommuniceerd worden, zonder dat de patiënt daar zelf iets voor hoeft te doen. Dit is nu nog niet bij alles zo, maar dat is in de toekomst wel de bedoeling. Met die informatie kan een zorgpad voor de patiënt worden uitgestippeld. Want stel nu dat iemand met slaapapneu ook nog diabetes en hartfalen heeft? Dat wordt ontzettend ingewikkeld. Artificial intelligence gaat patronen zoeken in de informatie en de complexiteit interpreteren. Zo kan de zorg thuis verbeterd worden, maar ook in het ziekenhuis. Monitoren begrijpen de informatie en kunnen eerder waarschuwingen afgeven wanneer het mis dreigt te gaan.’
HealthSuite
Naast het oplossen van acute problemen, richt Philips zich vooral ook op het voorkomen van problemen. Voor beiden is HealthSuite bedacht, een cloud platform waarop applicaties gebouwd kunnen worden waarmee je je eigen gezondheid als consument of patiënt kunt bijhouden. Tas: ‘Zo kun je alle elementen van je gezondheid meten, zoals je slaap, suikerspiegel, hartslag en medicatie. Daarnaast wordt alle informatie uit je patiëntendossier, maar ook van artsen, behandelaars, specialisten en je verzekeraar toegevoegd. Al die informatie wordt aan elkaar gekoppeld. Zo hebben de artsen– en jijzelf dus ook – een veel completer overzicht van een situatie.’
Algoritmes op het de HealthSuite platform houden de situatie in de gaten en komen in actie wanneer er iets te voorkomen valt. Dat kan uiteenlopen van het aanraden van nieuwe therapie om te voorkomen dat iemand valt tot het voorkomen van een hartaanval door in te springen met extra medicatie. Wanneer er verandering optreedt bij een patiënt merkt het algoritme dit op. Er wordt gekeken naar wat de verandering inhoudt en wat het voor gevolgen kan hebben. Daarnaast vergelijkt het algoritme profielen van patiënten met vergelijkbare situaties en welke actie daarbij geholpen heeft. Aan de hand van die resultaten trekt het algoritme zelf een conclusie en wordt een bepaalde actie aangeraden.
GDPR
Het verzamelen en gebruiken van al deze privacygevoelige informatie kan niet zomaar, vooral in het kader van de GDPR, die begin 2018 in werking treedt. ‘De patiënt moet hier expliciet toestemming voor geven’, legt Tas uit. ‘In principe is de partij die de data genereert ook eigenaar van de data, zoals het ziekenhuis. Maar in de meeste gevallen krijgen wij onder bepaalde voorwaarden wel toestemming om geanonimiseerde data te gebruiken. Dat komt omdat wij een belangrijke rol spelen in het interpreteren van de data. Die informatie gebruiken we namelijk ook weer voor het optimaliseren van ons algoritme.’
Toekomst
Philips heeft duizenden ingenieurs in dienst, waarvan 60 procent fulltime met AI-software en analytics werkt. ‘Jaarlijks investeren we 1,7 miljard euro wereldwijd in research & development. Ongeveer 600 miljoen daarvan gaat naar Nederland.’ Volgens Tas gaat ‘een belangrijk deel’ van deze investering naar de ontwikkeling van artificial intelligence, maar hij wil niet aangeven hoeveel exact. Met die investeringen verwacht hij dat binnen nu en drie jaar alle producten van Philips draaien op AI-software. ‘Dan pas gaan we echt aan de slag met gezondheidszorg, want wat we nu doen is eigenlijk nog ziektezorg.’