Zeker in tijden dat de economie weer aantrekt, is het belangrijk om op te vallen met een personeelsadvertentie. Toch zijn de advertenties vaak saai en kleurloos volgens Chris Kersbergen, manager hr-communicatie bij de ING Bank.
“De personeelsadvertenties lijken allemaal op elkaar door hun standaardopmaak. Bovendien vertelt een advertentie zelden iets wezenlijks over de werkgever en waarom en op welke manier deze zich van andere aanbieders onderscheidt. Dat is een gemiste kans,” zegt Kersbergen die verantwoordelijk is voor de corporate branding binnen de ING Bank.
Personeelsadvertenties zijn een strategisch en essentieel onderdeel van de arbeidcommunicatie, maar tevens een sterk ondergewaardeerd marketinginstrument. Volgens Kersbergen moet juist in een advertentie de corporate identiteit gecommuniceerd worden. Daarbij moeten de kernwaarden en de authenticiteit van het bedrijf centraal worden uitgedragen.
Een imago is de som van alle bedrijfsactiviteiten. Daarom is het essentieel dat de verschillende bedrijfsonderdelen nauw met elkaar samenwerken en zo naar buiten toe een herkenbaar imago projecteren. Dit betekent dat de afdelingen corporate branding en de hr-afdeling nauw met elkaar moeten samenwerken. En dat is niet altijd het geval in grote en verzuilde ondernemingen.
bron: IntermediairPW