Voormalige Ahold-managers gaan hun oude werkgever beconcurreren met een nieuwe supermarktformule voor verantwoord voedsel. Marqt wordt een keten voor streekproducten en biologische voeding.
De eerste winkels openen vermoedelijk aan het einde van de zomer in Amsterdam, daarna willen de initiatiefnemers uitbreiden naar andere grote steden. Het assortiment verschilt per regio, omdat dat grotendeels wordt betrokken van kleine producenten en boeren uit de directe omgeving.
“Wij zijn op het idee gekomen door de negatieve effecten die supermarkten hebben op de markt,” aldus initiatiefnemer Quirijn Bolle. “Zij dwingen producenten alles centraal aan te leveren. Door die massaproductie gaat kwaliteit verloren.”
De markt is er rijp voor
De Marqt-formule heeft veel weg van het beursgenoteerde Wholefoods in Amerika. Die succesvolle keten is in de VS marktleider in organisch voedsel en waagt in juni de oversteek naar Londen. De slogan Passion for Food (passie voor voedsel) wordt door zijn nieuwe Nederlandse tegenhanger geadopteerd.
Volgens Bolle wijzen haalbaarheidsonderzoeken uit dat de Nederlandse markt rijp is voor een ’groene’ supermarktketen. “Die hoeft niet duurder te zijn. De truc is dat wij direct contact hebben met de producenten, waardoor wij kosten vermijden die andere supermarkten wel hebben.”
Lees meer bij het Nederlands Dagblad