Hoe groter de onderneming, hoe moeilijker het is om overzicht te houden op al het talent wat rondloopt en niemand over het hoofd te zien. Sommige bedrijven hebben daar wat op gevonden en laten het personeel elkaar de maat nemen.
Als manager kan je wel denken dat je weet wie je beste medewerkers zijn, maar weet je dat ook echt? Om er zeker van te zijn dat je geen talenten over het hoofd ziet, roepen sommige bedrijven de hulp in van het personeel om talent te herkennen.
Coffee&Power, gebaseerd op het ruilen van diensten (vergelijkbaar met Noppes.nl), experimenteert hier bijvoorbeeld mee. Begin dit jaar deelde de San Francisco start up onder elk van de 15 medewerkers maar liefst 1200 aandelenopties uit met de opdracht die te geven aan collega's die ze waardeerden wegens hun werk. De werknemers mochten zelf weten hoe ze de buiten verdeelden; of ze alle opties aan één collega gaven of dat ze deze verdeelden over meerdere mensen. De enige beperking was dat ze niet aan zichzelf opties mochten geven en ook niet aan oprichters van het bedrijf.
Ook HCL Technologies, een Indiaas IT-bedrijf met 88.000 werknemers, lanceerde onlangs een experiment met virtueel geld. Ceo Vineet Nayar gaf honderd werknemers 1000 virtuele geldeenheden die ze moesten spenderen aan de collega's die naar hun mening de meeste waarde toevoegden aan de onderneming. De excercitie leidde tot een ander beeld van wat door de werkvloer als als veelbelovende medewerkers werd gezien, vertelt Nayar, auteur van 'Employees First, Customers Second'.
Philip Rosedale ontwikkelde het bonussysteem bij het vorige bedrijf waarvan hij mede aan de wieg stond: Linden Lab, de makers van de online game Second Life. Rosedale wilde weten wie zijn personeel de beste medewerker vonden, ongeacht titel of senioriteit en liet zijn 200 werknemers daar anoniem over stemmen.
Hij bedacht er ook SendLove, waardoor werknemers elkaar konden prijzen in oneliners. De feedback werd vervolgens publiek zichtbaar gemaakt voor iedereen. Online reviewsite Yelp en event-planningssite Eventbrite hebben het systeem overgenomen. Bonus
Bij Coffee & Power werden de resultaten van de hoogste en laagste toebedeelde bonus ook anoniem bekendgemaakt. Werknemers kregen alleen te horen welke bonus ze ontvingen, niet wie er wat voor bonus kreeg. De grootst ontvangen bonus bestond uit 2530 opties, de kleinste uit 855 aandelen.
Maar de grootste verrassing was dat het op drie na hoogste pakket aan opties werd gegeven aan een bij de top onbekende en vrij anonieme techneut wiens salaris 9 schalen lager lag dan de best betaalde medewerker. Zijn baan omhelsde slechts een klein takenpakket en hij besteedde een groot deel van zijn tijd aan het helpen van anderen, wat wellicht zijn populariteit verklaarde. "Zelfs met een klein team was er nog iemand waar ik eigenlijk weinig van af wist", zegt Philip Rosedale, medeoprichter van Coffee & Power (eerder van Second Life). De techneut heeft ondertussen grotere projecten onder zijn hoede gekregen.
Populariteitspoll
Sceptici zeggen dat het systeem favouritism in de hand kan werken, kan uitlopen op een populariteitsverkiezing of juist een wraakoefening. Maar de enthousiastelingen denken dat het juist een heel compleet beeld kan geven: "De werkvloer heeft vaak heel goed door wie de best presterende medewerkers zijn", zegt Denise Rousseau, managementprofessor aan de Carnegie Mellon Universiteit. Ook zou het geven van een stem in de beoordeling van collega's leiden tot een hogere werknemerstevredenheid.
Rite-Solutions, een systeem-engineering en software bedrijf hanteert al jaren dit principe om medewerkers te laten meebeslissen in de keuze van projecten. In het spel 'Mutual Fun' waarin een aandelenmarkt wordt gesimuleerd, krijgt elke werknemer 10.000 virtuele dollars om te investeren in de ideeën van collega's. Elk idee wordt gecategoriseerd als geldbesparend (Saving Bonds), voortbordurend op bestaande technologie (Bow Jones), of gebruikmakend van compleet nieuwe technologie (Spazdaq).
De waarde van de portfolio's fluctueert, al naar gelang de commentaren en uitwerkingen van de medewerkers en of collega's. Verschillende ideeën zijn inmiddels ook echt uitgevoerd en de licentie van het spel is al aan diverse andere bedrijven verkocht. "Steeds meer bedrijven zoeken naar manieren om optimaal gebruik te maken van de volledige intellectuele bandbreedte van de organisatie", aldus Jim Lavoie, ceo van Rite-Solutions.
Philip Rosedale, medeoprichter van Coffee & Power ontwikkelde het bonussysteem bij het vorige bedrijf waarvan hij mede aan de wieg stond: Linden Lab, de makers van de online game Second Life. Rosedale wilde weten wie zijn personeel de beste medewerker vonden, ongeacht titel of senioriteit en liet zijn 200 werknemers daar anoniem over stemmen. Hij bedacht er ook SendLove, waardoor werknemers elkaar konden prijzen in oneliners. De feedback werd vervolgens publiek zichtbaar gemaakt voor iedereen. Online reviewsite Yelp en event-planningssite Eventbrite hebben het systeem overgenomen.
Bron: WSJ.com
Lees ook:
-
Ontdek je high potential(s)
- Win de oorlog om toptalent
- Talent vinden en vasthouden
- Bob en de nieuwe high potential
-
Zo kiest jong talent voor uw bedrijf