> Opleidingsplannen die werken > Xzellent Managementadviesgroep > Novotel Breda > 345 euro > Eindoordeel: 7
Manager tegen werkgever tijdens loopbaangesprek: “Is het niet leuk om een cursus in Florence te volgen? Jij vindt Italië toch een leuk land?” Echt gebeurd. En deze ietwat willekeurige aanpak van deze manager is geen uitzondering. Volgens cursusleider René van der Giessen wordt aan het opleidingstraject negen van de tien keer te weinig aandacht besteed. Veel bedrijven hebben opleiding niet hoog op de agenda staan en personeels-functionarissen vullen te vaak opleidingen in aan de hand van opleidingsgidsen. En dat is een gemiste kans. “Want opleiden moet een bijdrage leveren aan de organisatie-doelstellingen.” En daar is een goed plan voor nodig. De vijf adviseurs die op de workshop ‘Opleidingsplannen die werken’ zijn afgekomen, willen allemaal de opleidingstrajecten binnen hun organisatie professionaliseren of structureren. Geheim van de smid volgens van der Giessen: betrek het management in het voortraject. Want de manager moet de juiste voorwaarden scheppen voor de werknemer die de opleiding volgt. Als de leidinggevende het belang inziet van de opleiding, zal hij zijn werknemer ondersteunen onder andere door hem vrij te geven om te leren. Van der Giessen legt uit dat die ‘externe consistentie’ (omgeving van op te leiden werknemer betrokken houden) minstens zo belangrijk is als ‘interne consistentie’ (een gedegen inhoud van de cursus). Hij doorloopt een aantal stappen om te komen tot een goed opleidingsplan en bespreekt ‘rendementsbevorderende factoren’, die ervoor moeten zorgen dat de opleiding effectief is. Zorg bijvoorbeeld voor een goede follow-up van het geleerde en dwing nooit iemand een training te volgen. De cursisten hebben veel vragen. Op welk niveau maak ik opleidingsplannen? Hoe betrek je het management? Hoe bepaal ik de opleidingsbehoefte van een werknemer? De vragen worden allemaal beantwoord. Dat kan omdat de groep uit slechts vijf cursisten bestaat. Die groepsgrootte is waarschijnlijk ook de kracht van de cursus. Niet alleen is er hierdoor veel ruimte voor persoonlijke vragen en dilemma’s, de kleine omvang dwingt alle vijf de cursisten tevens om voortdurend bij de les te blijven want wegzakken valt op. Hoewel de cursus inhoudelijk klopt, is het af en toe toch een beetje saai. Het onderwerp leent zich dan ook niet voor al te veel frivoliteit. Onderwijskundige Van der Giessen heeft duidelijk wel nagedacht over wat afwisseling: maar liefst vier keer worden kleinere groepjes gevormd om een opdracht te doen. De noodzaak hiervan is niet altijd even duidelijk, zoals bij de eerste opdracht: interview elkaar om elkaars leerdoelen vast te stellen. Je eigen leerdoelen vaststellen lijkt toch handiger. De groepsopdracht om een evaluatieformulier voor een cursus te ontwerpen is wel logisch. De twee groepjes bedenken uitgebreide formulieren en daar krijgen ze later spijt van, het formulier moet namelijk aan het eind van de dag nog worden ingevuld. De cursisten hebben duidelijk geen last van eentonigheid, zij doen allemaal gemotiveerd en actief mee. Van der Giessen is dan ook een prettige persoonlijkheid met een goede vakkennis en dat wekt vertrouwen. De cursus is te kort om zowel theoretische kennis als praktijkkennis op te doen. Daarom wordt het aanbod van de cursusleider om een opleidingplan naar hem te mailen voor feedback zeer gewaardeerd. Op de inhoud van deze workshop valt niets af te dingen. Voor iedere personeelsfunctionaris die serieus met zijn vak bezig is een zeer degelijke cursus. Nu moet hij alleen zijn manager nog van die noodzaak overtuigen. (KW)
De cursisten
Maltie Nankoe (32), personeelsadviseur Woningbedrijf Rotterdam, Rotterdam “De kennis is goed toepasbaar in de praktijk. Ik heb een theoretische basis meegekregen voor het maken van opleidingsplannen, nu is het een kwestie van oefenen in de praktijk.”
Rian van Ginniken (41), personeelsfunctionaris Chassé Theater, Breda “De groepssamenstelling en grootte maakte het een constructieve dag, ook al verschilden de werkvlakken van de cursisten. De opbouw was logisch.”
Fabi Pater (30), personeelsfunctionaris Woningstichting PWS, Rotterdam “Ik was met name onder de indruk van de kennis van de trainer. Daarnaast had de cursus een heldere structuur zodat ik er ook echt iets aan heb bij mijn werkzaamheden.”
Monique van Aalst (34), opleidingsfunctionaris Globe Reisburo, Holten “De trainer heeft mij geënthousiasmeerd om zelf aan de slag te gaan. Het belangrijkst vond ik zijn aanbod om een concept opleidingsplan bij hem te toetsen. Dan weet ik pas of ik het proces heb begrepen. Want de cursus was te kort om vaardigheden te oefenen.”