Maja Gadourek (55) werkt bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen als directeur International Management & Communication en is auteur van het boek “Grenzeloos ondernemen. Internationale flexibiliteit als uitdaging”. Dankzij haar grote internationale ervaring heeft zij een paar waardevolle tips voor jonge managers.
Mogen we het even kort over uw carrière hebben?
“Natuurlijk. Ik ben begonnen in Parijs waar ik bij verschillende grote bedrijven heb gewerkt als extern programmamanager en later ook als interim baas. Maar dat is toch wat anders dan bij een bedrijf werken als leidinggevende, zoals ik 17 jaar heb gedaan als lijnmanager bij eerst de PTT en later KPN.”
U bent, met alle respect, dus een echte oude rot. Wat valt u het meest op aan de jonge generatie?
“Het grootste verschil met mijzelf vind ik dat veel managers binnen hun bedrijf slechts gericht zijn op één aspect. Terwijl er een enorme behoefte is aan allrounders, die ook nog eens oog hebben voor de wereld buiten hun bedrijf. Je kunt niet in China gaan verkopen als je alleen maar op de hoogte bent van Nederlandse verkooptechnieken.”
Anders nog iets?
“Het ontbreekt veel managers aan emotionele intelligentie, ze kunnen zich niet inleven in de wereld om hen heen. Ons westerse denken is nog altijd arrogant en dat hoeft niet per se slecht te zijn, maar hierdoor ontbreekt wel het besef dat wij veel kunnen leren van andere culturen.”
Wat raadt u ze aan?
“Open je ogen voor de boze buitenwereld. Dan zul je zien dat mensen in de minder verwende culturen niet alleen minder zeuren, maar ook heel trots zijn op wat ze doen en bereiken met hun bedrijf. Dat gevoel van trots mis ik in Nederland, terwijl we hier soms toch beter presteren.”
Hoe heeft u dat gedaan?
“Ik heb mijn leven lang met allerlei groepen te maken gehad, verschillende niveau’s, arm en rijk, directeuren en arbeiders. Het heeft gezorgd voor een grote mate van flexibiliteit. En ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit kan, ook de topmanagers. Maar dan moeten ze wel uit de boardroom durven komen en op zoek gaan naar leuke, boeiende ervaringen op de werkvloer.”