Neem de tijd om je kinderen voor te lezen, ook al heb je een drukke baan. Ook T-Mobile stimuleert zijn medewerkers nu om thuis voor te lezen.
Deze week staat bij T-Mobile Nederland in het teken van voorlezen. Met een grote interne campagne vraagt het telecombedrijf aan zijn medewerkers aandacht voor voorlezen. Het is belangrijk, omdat het goed is voor de taalontwikkeling van kinderen.
Voorleesservice
Maar met name veel vaders komen vaak niet aan lezen toe door hun drukke baan. Daarom stimuleren steeds meer bedrijven met behulp van de Voorleesservice hun medewerkers om thuis de tijd te nemen om de kinderen voor te lezen. Inmiddels hebben zich al 130 bedrijven aangemeld voor de Voorleesservice van Vaders Voor Lezen. De Voorleesservice verspreidt iedere maand een digitaal voorleesverhaal en tips, om zoveel mogelijk vaders aan het voorlezen te krijgen.
Tijdens de Week van de Alfabetisering heeft T-Mobile zich ook aangesloten. Soler Berk, MVO-manager bij T-Mobile, gaf daarmee gehoor aan de nominatie van Starsound Productions. Het bedrijf heeft als aftrap op het hoofdkantoor een boekenkast neergezet waar medewerkers voorleesboeken in kunnen zetten zodat andere collega's die weer aan hun kinderen kunnen voorlezen. Zo rouleren ieders favoriete boeken langs veel meer collega's.
Voorlezen op YouTube
Ook is er deze week elke dag om 17.00 uur een live voorlezende T-Mobile vader te zien op het Youtube-kanaal van het bedrijf. Voor T-Mobile past de aandacht voor voorlezen bijzonder goed: 'We zijn een jong bedrijf met veel jonge ouders die bij ons werken. Het raakt ons bedrijf', zegt Roy van Oosteroom, directeur B2B van T-Mobile.
v.l.n.r. Michel Rog (Tweede Kamerlid CDA), Soler Berk (MVO-manager T-Mobile), Merel Heimens Visser (directeur-bestuurder Stichting Lezen & Schrijven), Roy van Oosteroom (directeur B2B T-Mobile), Bruno Bruins (directievoorzitter UWV Nederland). Foto's: Jelmer de Haas
Taal, best leuk en belangrijk
Vaders Voor Lezen begon een jaar geleden met 11 bedrijven, waaronder BP Nederland, Hema, Achmea, Groupon, ABN Amro, UWV en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. UWV-voorzitter Bruno Bruins sprak bij de campagnestart van T-Mobile over het belang van voorlezen om daarmee symbolisch het stokje door te geven aan de nieuwe deelnemer aan Vaders Voor Lezen: 'Door kinderen te laten ervaren hoe leuk taal is, laat je hen stralen en stimuleer je hun algehele ontwikkeling. Taal is namelijk enorm belangrijk,' aldus Bruins.
BP Nederland is voortrekker
BP Nederland is een belangrijke voortrekker van de campagne en ceo Hendrik Muilerman werpt zich op als aanvoerder van Vaders Voor Lezen. Hij stimuleert zijn mannelijke én vrouwelijke medewerkers om voor te lezen en legde hier uit waarom hij dat belangrijk vindt:
BP Nederland blijft actief met taal en geletterdheid. Afgelopen week was de Week van de Alfabetisering en BP vestigde in al zijn tankstations aandacht op het belang van goed kunnen lezen en schrijven. Ook andere bedrijven doen mee. Optiekketen Hans Anders gaf informatie over laaggeletterdheid aan klanten.
Problemen door laaggeletterdheid
Want laaggeletterdheid kan ervoor zorgen dat iemand in de problemen komt doordat diegene bijvoorbeeld veiligheidsvoorschriften niet begrijpt of werkinstructies verkeerd opvolgt. Dat overkomt nog steeds 1 op de 9 Nederlanders.
550 euro per laaggeletterde
Laaggeletterdheid kost de samenleving jaarlijks circa 560 miljoen euro, ofwel gemiddeld 550 euro per laaggeletterde per jaar. Een groot deel van deze kosten wordt veroorzaakt door een verminderde productiviteit en verminderde belastinginkomsten. Een lagere productiviteit betekent op de middellange termijn een lager inkomen en bovendien blijft de arbeidsmobiliteit laag in vergelijking met mensen die geen moeite hebben met lezen en schrijven.