Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ontslagen ceo heeft behoefte aan reputatiemanagement

Ceo's die worden ontslagen zijn meestal voorzien van een lucratieve 'gouden parachute'. Niettemin zijn de psychologische consequenties van ontslag voor een bedrijfsleider ingrijpender dan wanneer een gewone werknemer te horen krijgt dat hij niet meer welkom is bij zijn bedrijf.

In het boek 'How Great Leaders Rebound After Career Disasters' beschrijven Jeffrey A. Sonnenfeld (Yale Chief Executive Leadership Institute) en Andrew Ward hoe ceo's zich het beste kunnen wapenen tegen het onheil dat een ontslag altijd met zich meebrengt. Hoofdzaak daarbij is het verzorgen van een eigen reputatiemanagement.
 
Het boek geeft de ceo's de raad netjes de eigen schuld over een professionele miskleun te minimaliseren, zo niet te ontkennen, en dus de verantwoordelijkheid bij iemand anders neer te leggen. Verder moet de schijn op worden gehouden dat te allen tijde op een verantwoordelijke manier is gewerkt. Ook moeten acceptabele motieven omtrent het ontslag worden gecommuniceerd.
 
Sommige reden voor ontslag zijn daarbij gunstiger dan andere: ceo's die graag binnen de twee jaar opnieuw aan de slag willen kunnen best ontslagen worden vanwege een fusieproces, een politieke kwestie of een onoverkomelijk strategisch meningsverschil. Wie de bons krijgt vanwege povere resultaten, onacceptabel persoonlijk gedrag of zelfs illegale activiteiten, zal meer dan waarschijnlijk nooit meer op een directeurszetel plaatsnemen. Verder verwijzen de auteurs naar het belang van een breed netwerk. Kan zo'n netwerk van nut zijn om snel opnieuw een baan te vinden, dan zijn het toch enkel de echte vrienden die voor de nodige morele steun kunnen zorgen.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.