Vierhonderd medewerkers van de Amerikaanse elektronicaketen RadioShack hebben op kantoor via e-mail te horen gekregen dat ze hun baan kwijt zijn. Ze konden vrijwel direct hun spullen pakken en vertrekken. De directie van RadioShack koos voor deze opzet omwille van de efficiency. Deskundigen spreken van een inhumane gang van zaken.
De ontslagen medewerkers waren werkzaam op het hoofdkantoor van RadioShack in Fort Worth, in de Amerikaanse staat Texas. Dinsdag werden ze op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen rond een reorganisatie die eerder deze maand was aangekondigd. In een verklaring op intranet stond te lezen dat er voor hen “helaas” geen plaats meer was.
Volgens een woordvoerster van RadioShack kregen de betrokken medewerkers een half uur de tijd om op adem te komen en hun collega’s gedag te zeggen. In de kantine stonden plastic zakken en dozen klaar waarin ze hun spullen konden stoppen. “Het was belangrijk om de mensen zo snel mogelijk op de hoogte te stellen,” aldus de zegsvrouw. Volgens haar ging het er vriendelijk en professioneel aan toe.
De Amerikaanse hoogleraar management Derrick D’Souza aan de Universiteit van Noord-Texas kan weinig begrip opbrengen voor de gekozen opzet. Hij kan zich niet herinneren dat ooit zoveel mensen op deze manier ontslag is aangezegd. Wat hem betreft had de directie wel een paar minuten kunnen uittrekken om het slechte nieuws persoonlijk te komen vertellen.
(ANP)



