Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ontmoet het brein achter EasyJet

Mede door hem werd Route Mobiel in korte tijd zo succesvol en viel Easyjet op als spotgoedkope luchtvaartmaatschappij.

Piet Hein Smit en zijn bureau XXS werkten aan de doorslaggevende campagnes. Op de Challengerday vertelt hij over zijn uitdagende werkwijze. “Challengen is een spel.”

Dit spel leren spelen? Meld u dan hier aan voor de Sprout Challenger Day

Piet Hein Smit heeft al een lange carrière in de reclame achter de rug. Hij begon in 1990 bij PMSvW/Y&R en stapte drie jaar later over naar Saatchi & Saatchi. Na een jaar in het buitenland begon hij in 1998 XXS. Het bureau – bekend van onder andere de challengers easyJet, Route Mobiel, Dirk en Tele2 Zakelijk – bestaat inmiddels twaalf jaar en telt veertig medewerkers. Niet meer XXS dus? "Die opmerking krijg ik vaker. Maar dat extra small gaat niet aleen over de onderneming, maar vooral over de communicatie. Díe moet klein en kort blijven. Dan voel je wat een klant wil."

100.000 leden

Smit werkte ten tijde van de lancering van Route Mobiel nauw samen met oprichters Marc Schröder en Michiel Muller. De naam van het bedrijf werd op kantoor van XXS bedacht, waarna de complete campagne werd ontwikkeld. Het leidde tot nervositeit bij concurrent ANWB. Binnen een jaar had Route Mobiel enkele honderdduizenden leden.

EasyJet

Ook maakte Smit één van de eerste vergelijkende reclamecampagnes van Nederland. In een campagne van Easyjet werd concurrent KLM neergezet als te duur en te log. Smit: “Challengen is een spel. Je bijt in de kuit van de marktleider in de hoop dat hij terugblaft. Je hoopt dat er rechtszaken komen of dat de Reclame Code Commissie wordt ingeschakeld, zodat je een hoop free publicity krijgt. In de campagne van Easyjet gebruikten we destijds een zwaan. Dat werd enorm opgeblazen door KLM en dat is natuurlijk het laatste wat je moet doen als marktleider. Het zette Easyjet in één klap op de kaart. Mensen hebben sympathie voor de underdog.”

ChallengerDay

Piet Hein Smit is één van de sprekers op de ChallengerDay van 18 november 2010, hét evenement voor iedere ondernemer en manager die met zijn bedrijf of dienst de markt wil uitdagen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer sprekers: meester van de onzin, de Amerikaan Ben Huh, die met speels gemak miljoenen pageviews voor zijn Fail Blog genereert, de Brit Rohan Blacker, die met zijn website Sofa.com meer dan 1.000 zitbanken per maand verkoopt en vele interessante Nederlandse rasondernemers die u meenemen in hun succesverhalen. 

> Kijk voor alle informatie op ChallengerDay.nl
> Of meld u direct aan.
  MT lezers ontvangen € 100,- korting