Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Online netwerken levert niets op’

Voor ruim een derde van de Nederlandse leidinggevenden heeft de aanwezigheid op een online netwerk niets opgeleverd. Dat blijkt uit MT-onderzoek onder 1.700 managers.

 

Ook leidinggevend Nederland ontvriendt, zo blijkt uit het onderzoek. Hyves, Twitter en Facebook worden langzaam in de steek gelaten, alleen LinkedIn blijft. Waarom? Voor één op de drie leidinggevenden heeft de aanwezigheid op een online netwerk niets opgeleverd. Toch zien managers ook voordelen, zo vindt 19,2% online netwerken een goed hulpmiddel om medewerkers te controleren.

Een grote meerderheid van 82,2% is nog wel actief lid van een online netwerk, maar alleen LinkedIn speelt daar een belangrijke rol in. 94,6% is nog steeds geregeld actief op deze website, tegenover 96,1% die ooit een profiel heeft aangemaakt. De andere grote namen, Hyves, Facebook, Plaxo en Twitter, lukt het minder goed om de manager vast te houden. Zo heeft 42,2% van de respondenten wel eens een profiel aangemaakt op Hyves, maar maakt slechts 24,4% daar nog maar gebruik van.

Positieve kanten

Toch ziet ook de manager de positieve kanten van online netwerken. Zo heeft 6,3% er een nieuwe baan aan te danken, en vond 41,8% er een nieuw zakelijk contact. Daarnaast gebruikt de manager online netwerken om meer te weten te komen van hun medewerkers. Soms gebeurt dat uit interesse, soms is controle de aanleiding. 19,2% vindt online netwerken een goed hulpmiddel om medewerkers te controleren, terwijl 7,9% van de respondenten uit achterdocht wel eens online accounts van medewerkers bekijkt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook sollicitanten worden in de gaten gehouden. 71,0% van de managers gebruikt Google om informatie in te winnen over potentiële nieuwe medewerkers, terwijl 19,3% zelfs wel eens iemand heeft afgewezen op basis van zoekresultaten. Enkele andere opvallende uitkomsten:

– 59,1% zegt dat medewerkers onder werktijd niet mogen Hyven of Twitteren
– 33,4% checkt wel eens online profielen van huidige werknemers
– Bij 11,1% van de respondenten heeft online gedrag van medewerkers positieve gevolgen gehad voor het bedrijf
– Bij 11,8% heeft het wel eens negatieve gevolgen gehad
– 62,1% heeft regels opgesteld omtrent online gedrag van medewerkers
– 24,8% zegt dat het is voorgekomen dat zieke medewerkers gewoon online actief waren
– 94,6% zegt zelf bewust na te denken wat ze wel en niet online zetten
– 29,6% schrikt soms van de zaken die medewerkers online delen met anderen