Het Nederlandse bedrijfsleven begint zich steeds meer te realiseren dat gezond personeel erg waardevol is. Een goede zaak volgens Arjella van Scheppingen, onderzoeker en adviseur van TNO. “In Nederland besteden we vooral aandacht aan het feit dat verzuim geld kost. Maar iemand die uit een raam staart, kost veel meer dan iemand die verzuimt.”
Gezondheid in het bedrijfsleven komt steeds hoger op de agenda te staan, blijkt uit onderzoek van HRpraktijk. Van de ondervraagde p&o’ers let twee derde op de gezondheid en belastbaarheid van een sollicitant. En 58 procent spreekt werknemers aan op ongezond gedrag tijdens het werk. Maar hoe ongezond werknemers in de vrije tijd ook leven, slechts een kwart durft hier wat over te zeggen.
Buiten werktijd
“Veel werkgevers denken dat ze dan de werk/ privé lijn overschrijden, maar gezond zijn is voor werkgevers en werknemers belangrijk.” Van Scheppingen houdt zich op dit moment bezig met onderzoek naar de fysieke en mentale gezondheid van werknemers. “Motiveren is belangrijk; wat beweegt werknemers om te investeren in hun gezondheid. Dat kan zijn omdat ze met hun pensioen ook nog fit willen zijn of omdat ze bijvoorbeeld na werktijd naar een concert willen of zelf muziek willen maken.”
Juiste snaar raken
Van Scheppingen vindt het belangrijk om werknemers op de positieve punten te wijzen waarom ze gezonder moeten werken en leven. Dat kan duidelijk worden gemaakt door gesprekken te voeren of bijvoorbeeld een workshop te geven. “In een kleine gemeente wilde de buitendienst geen veiligheidshesjes dragen, omdat het niet hip was. Er is van alles geprobeerd, zoals het opleggen van sancties en andere straffen. Tot een net aangestelde manager op de nieuwjaarsreceptie vertelt hoeveel iemand er in salaris op achteruit gaat als hij arbeidsongeschikt raakt. De maandag erop droeg iedereen een hesje.”
Cultuuraanpak
“Een aantal jaar geleden keek iedereen de andere kant op als het over gezondheid ging. Nu is er veel vraag naar.” De meeste bedrijven zijn enige tijd geleden begonnen met een planmatige aanpak. Nu is de vervolgfase, de cultuuraanpak, “heel hot”. De vraag ‘hoe verleid je werknemers tot gezond gedrag’ is volgens Van Scheppingen belangrijk om te beantwoorden. “Als werknemers zowel fysiek als mentaal gezond zijn, is het bedrijf heel concurrerend. Werknemers zijn dan fitter, creatiever en doen meer.”